4.6.2017 / Helluntai - Shavuot 
 
 
 
 
 
 
 
Shalom,
             
 
Hag HaShavuot (Hag = juhla, Shavuot = viikot); viikkojuhla eli helluntai on raamatullinen sadonkorjuujuhla, jota vietettiin ja vietetään 50. päivä, Pesachia seuraavan sapatin jälkeisestä 1. päivästä (eli sunnuntaista) laskettuna.
 
Juhlalla on monta nimeä:
 
- Viikkojuhla / Chag HaShavuot  
- Ensihedelmän juhla / Chag HaBikkurim (4. Moos. 28:26)
- Sadonkorjuun juhla Chag HaKazir (2. Moos. 23:16)


 
Näitä 50 päivää kutsutaan Omerin laskun ajaksi, joka alkaa ensilyhteen heilutuksesta (Jeshuan ylösnousemus), joka tapahtui viikon 1. päivänä. 
Toisin kuin muille raamatullisille juhlille Shavuotille ei ole annettu tiettyä kalenteripäivää, vaan sitä on kehoitettu juhlimaan 50. päivänä omerinlaskun lopussa.
 
Rabbit ovat ottaneet Sivan 6. Shavuotin viettopäiväksi, mutta raamatullisesti juhlan tulisi olla aina viikon 1. päivä, sunnuntai.
Israelissa sitä vietettiin tänä vuonna siis 31.5., mutta sanan mukaan Shavuot'a tulisi juhlia sunnuntaina, eli sapatinjälkeisenä viikon 1. päivänä, joka tänä vuonna 2017 on 4.6.
  
Toisen Temppelin aikana nousi fariseusten ja erään saddukeusten lahkon välillä väittely, tarkoittiko"sapatin jälkeinen aamu" sunnuntaita happamattoman leivän juhlan (Hag HaMatzot) aikana vai toista päivää tästä juhlasta (juhlasapatista), 16. Nisan. Saddukeusten lahko oli sunnuntain kannalla, jolloin muinaiset israelilaisetkin viettivät juhlaa.  
 
Sitten laskekaa sapatin jälkeisestä päivästä, siitä päivästä, jona toitte heilutuslyhteen, seitsemän täyttä viikkoa, 
laskekaa viisikymmentä päivää seitsemännen sapatin jälkeiseen päivään asti; sitten tuokaa Herralle uusi ruokauhri. 
Sieltä, missä asutte, tuokaa heilutusleiväksi kaksi kakkua, jotka on leivottava happamena kahdesta kymmenenneksestä lestyjä jauhoja, Herralle uutislahjaksi3. Moos. 23:15-17
 
Ja vietä viikkojuhla, kun leikkaat nisusi uutisen, ja korjuujuhla vuoden vaihteessa. 2. Moos 34:22 
Mutta uutisen päivänä, kun tuotte uuden ruokauhrin Herralle viikkojuhlananne, olkoon teillä pyhä kokous;älkää silloin yhtäkään arkiaskaretta toimittako 4. Moos. 28:26
 
Ja vietä leikkuujuhla, kun leikkaat uutiset viljastasi, jonka olet kylvänyt vainioon, ja korjuujuhla vuoden lopussa, kun korjaat satosi vainiolta2. Moos. 23:16
 
     
 
Shavuot on toinen kolmesta vuosittaisesta Hagim (pyhiinvaellusjuhlasta) heprealaisessa kalenterissa:
  
Kolme kertaa vuodessa tulkoon kaikki sinun miesväkesi Herran, sinun Jumalasi, kasvojen eteen siihen paikkaan, jonka hän valitsee: happamattoman leivän juhlana, viikkojuhlana ja lehtimajanjuhlana.
Mutta tyhjin käsin älköön tultako Herran kasvojen eteen;  
5. Moos 16:16    
 
Shavuotin sanotaan olevan sekä Tooran antamisen päivä 
että Pyhän Hengen vuodattamisen päivä
mutta monia muitakin asioita Raamatun historiassa sanotaan tapahtuneen tuona päivänä.
 
Abel tapettiin Shavuotina. Abel tarkoittaa 'tuuli, henkäys'. Aatamiin Jumala puhalsi elävän hengen, mutta tuo henkäys ei Abelilla riittänyt. Helluntaina Jumala antoi omilleen lahjaksi Pyhän Hengen, JHVH:n Hengen.   
 
Hanok syntyi ja temmattiin taivaaseen Sivan 6, helluntaina. (Hanok tarkoittaa opettaja, omistautunut, harras) Esikuva tempausseurakunnasta. (Ginzberg, Legends of the Jews 1:137,)   
 
Ja Hanok vaelsi Metuselahin syntymän jälkeen Jumalan yhteydessä kolmesataa vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 
Niin oli Hanokin koko elinaika kolmesataa kuusikymmentä viisi vuotta. 
Ja kun Hanok oli vaeltanut Jumalan yhteydessä, ei häntä enää ollut, sillä Jumala oli ottanut hänet pois.
1. Moos. 5:22-24
Hanokin (tai Eenok) kautta tuli ensimmäinen profetia Raamatussa (ennen Noan vedenpaisumusta) ja se oli Jeshua Messiaan toisesta tulemisesta. Hän ei myöskään kuollut, vaan hänet temmattiin ylös syntymäpäivänään, Sivan 6.

Juud. 1:14-15

Heistäkin Eenok, Aadamista seitsemäs, on ennustanut, sanoen: "Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä tuomitsemaan kaikkia ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän jumalattomista teoistansa, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikesta julkeasta, mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet". 

 
Baabelin torni rakennettiin, kielten sekoitus.  Ihmisten pahuus sai Jumalan sekoittamaan heidän kielensä ja hajoittamaan heidät.
(Soncino Zohar, Bereshith, osa 1, sivu 31b)
 
Siitä tuli sen nimeksi Baabel, koska Herra siellä sekoitti kaiken maan kielen; ja sieltä Herra hajotti heidätyli kaiken maan..
1. Moos 11
 
Helluntaina taas, kun Pyhä Henki vuodatettiin, ihmiset saivat uusia kieliä (ja saamme edelleen), mutta nyt saatiin uskovien välinen yhteys ja myös kielten selittämisen lahja armolahjana. Apt 2:1
 
Aabraham voittaa 5 kuningasta ja antaa kymmenykset Melkisedekille. 1 Moos. 14 
 
Seurakunnan päivä / Shavuot, helluntai   (uusi testamentti)
 
- Seurakunnan päivä / Jom HaKahal  (vanha testamentti) 5.Moos. 18:16
 
On tapahtuva aivan niin, kuin sinä Herralta, sinun Jumalaltasi, anoit Hoorebilla, silloin kun seurakunta oli koolla ja sanoit...
 
- Toora annettiin Siinailla. 2. Moos. 19:1-11, 24: 1-8   
   
 
      
       
- Israelin kansa valmistautui kohtaamaan JHVH'n Siinain vuorella 3. päivänä. 2. Moos 19:11
 
Ja olkoot valmiit kolmanneksi päiväksi; sillä kolmantena päivänä Herra astuu koko kansan nähden alas Siinain vuorelle

Paavali mainitsee "Jumalan pasunan" tempauksen yhteydessä. Tämä oli toinen kerta. 

Ensimmäisen kerran se mainitaan lainantamisen yhteydessä Siinailla.  Nyt kyse ei ole sofarista (oinaansarvesta) tai temppelitrumpeteista, vaan nimenomaan Jumalan pasuunasta

1 Tess 4:16-18

Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; 
sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. 
Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla. 

Jumalan pasuna kuului myös Siinailla. Kyseessä ei siis ole ihmisten soittama sofar tai trumpettivaan Jumalan pasuna.

2 Moos 19:10-11, 16-19

Niin Herra sanoi Moosekselle: "Mene kansan luo ja pyhitä heidät tänä päivänä ja huomenna, ja peskööt he vaatteensa. 
11. Ja olkoot valmiit kolmanneksi päiväksi; sillä kolmantena päivänä Herra astuu koko kansan nähden alas Siinain vuorelle. 

16. Ja kolmantena päivänä, kun aamu oli tullut, alkoi jylistä ja salamoida, ja paksu pilvi laskeutui vuoren ylle, ja kuului ylen kova pasunan ääni, niin että koko kansa, joka oli leirissä, vapisi pelosta. 
17. Silloin Mooses vei kansan leiristä Jumalaa vastaan, ja he asettuivat vuoren juurelle. 
18. Ja koko Siinain vuori peittyi savuun, kun Herra astui sille alas tulessa, ja siitä nousi savu niinkuin pätsin savu, ja koko vuori vapisi kovasti. 
19. Ja pasunan ääni koveni kovenemistaanMooses puhui, ja Jumala vastasi hänelle jylinällä

Pasunan ääni kuuluu Ilmestyskirjassa 1:10, 4:1-2

 10. Minä olin hengessä Herran päivänä, ja kuulin takaani suuren äänen, ikäänkuin pasunan äänen,

1. Sen jälkeen minä näin, ja katso: taivaassa oli ovi avoinna, ja ensimmäinen ääni, jonka minä olin kuullut ikäänkuin pasunan puhuvan minulle, sanoi: "Nouse ylös tänne, niin minä näytän sinulle, mitätämän jälkeen on tapahtuva". 
2. Ja kohta minä olin hengessä. Ja katso, taivaassa oli valtaistuin, ja valtaistuimella oli istuja. 


Ketuba, 'avioliittosopimus' 'allekirjoitettiin' Siinailla Israelin kansan ja JHVH'n välillä. (2448 eKr.). 2. Moos19

                      
Jotkut synagogat koristelevat bema korokkeen katoksen kukin ja kasvein niin, että se muistuttaa chupaa eli hääkatosta, koska Shavuot oli päivä,  jolloin "avioliiton välimies" (Mooses) toi morsiamen (Israelin kansa) chupaan (Siinain vuori) vihittäväksi sulhaselleen (JHVH). Ketuba (vihkitodistus) oli Toora; kymmenen käskyä, ohjetta. Jotkut sefardiyhteisöt idässä lukevat jopa ketuban JHVH:n ja Israelin välillä osana jumalanpalvelusta. 

Shavuot - Wikipedia, the free encyclopedia

                               
 
David, JHVH:n sydämen mukainen miessyntyi ja kuoli helluntaina.
Hän oli 70 v. kuollessaan ja hallitsi kuninkaana 40v. 
30 -vuotiaana juutalaisen miehen sanotaan olevaan kypsä tehtävään. Se oli ikä, kun Jeshua myös aloitti palvelustehtävänsä. Siinäkin Hän oli täysi juutalainen.
 
David oli hyvin inhimillinen ja teki raskaita rikkomuksia, mutta hänellä oli nöyrä ja pehmeä sydän JHVH:n edessä. 
 
Tämän Davidin Psalmin 51 sanoin voimme mekin rukoilla; Psalmi kertoo, kuinka David nöyrtyi JHVH:n edessä, kun profeetta Naatan oli tullut hänen luokseen sen jälkeen, kun hän oli ottanut Batseban vaimokseen. 

http://youtu.be/QpHy77S-ITs 
Choneni Elohim, from Psalm 51 (Be Gracious to me O G-d)
 
http://youtu.be/hxuqbeORHMk Psalm 51- A Call to Repentance

 
3. Elohim, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden; pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden
4. Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni. 
5. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni. 
6. Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; mutta sinä olet oikea puheessasi ja puhdas tuomitessasi. 

7. 
Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt. 
8. Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden. 
9. Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin. 
10. Anna minun kuulla iloa ja riemua, että ihastuisivat ne luut, jotka särkenyt olet. 
11. Peitä kasvosi näkemästä minun syntejäni, pyyhi pois kaikki minun pahat tekoni
 
12. Elohim, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki. 
13. Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhyyden Henkeäsi
14. Anna minulle jälleen autuutesi ilo, ja tue minua alttiuden hengellä. 

15. 
Minä tahdon opettaa väärille sinun tiesi, että syntiset sinun tykösi palajaisivat. 
16. Päästä minut verenvioista, Elohim, minun autuuteni Elohei, että minun kieleni riemuitsisi sinun vanhurskaudestasi. 
17. Adonai, avaa minun huuleni, että minun suuni julistaisi sinun kiitostasi. 
 
18. Sillä ei sinulle kelpaa teurasuhri, sen minä kyllä antaisin; polttouhri ei ole sinulle mieleen. 
19. Elohimille kelpaava uhri on särjetty henki; särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Elohim, hylkää
20. Osoita armossasi hyvyyttä Siionille, rakenna Jerusalemin muurit. 
21. Silloin sinulle kelpaavat oikeat teurasuhrit, polttouhrit ja kokonaisuhrit; silloin uhrataan härkiä sinun alttarillasi.


Johannes Kastaja saarnasi parannuksen tekoa noina päivinä.   
 
Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."
  
 
Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä. 
Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
Matteus 3:11-12, 16-17  

 
Helluntain aikaan liittyy Laulujen laulu (Shir HaShirim); Raamatun ihana rakkauskertomus, jonka tapahtuma-aika on kevät.

      

Korkean Veisun, Laulujen Laulun Kuningas Salomo (Shlomo) nai Suulemittarensa (Shlomit) helluntaina. 
Shlomo tulee sanasta Shalom eli rauha; fem. Shulamit. Esikuvallisessa tarinassa kyseessä on Rauhanruhtinas Jeshua ja hänen Morsiamensa, joka katsoessaan Jeshuaan ja kuuliaisuudessa seuratessaan Häntä, on saanut Hänen luontoaan, joka näkyy Hengen hedelmänä.

http://youtu.be/s-PClzkdMP0 
Hephzibah - Beckah Shae
 
- Kuningas Salomon häät allegorisesti viittaavat Messiaaseen ja Hänen Morsiameensa, juuri Shavuotin aikana.  
 
Tulkaa ulos, Siionin tyttäret, ja katsokaa kuningas Salomoa, katsokaa kruunua, jolla hänen äitinsä hänet kruunasi hänen hääpäivänänsä, hänen sydämensä ilonpäivänäLaulujan Laulu 3:11             
 

 
Ruutin kirja on toinen rakkauskertomus, joka liittyy kevääseen ja helluntaihin. Ruuthan oli moabilainen (Jordanian aluetta) nainen, joka miehensä kuoltua lähti anoppinsa Noomin kanssa Betlehemiin, Noomin kotikaupunkiin. 

 
Ruutin kirjan tapahtumat ja romanssi sijoittuvat helluntain lähelle ohrankeruun aikaan, kun lasketaan omeria. Boas otti puolisokseen Ruutin juuri Shavuotina.   
Ruutin kirja luetaan joka vuosi kaikissa synagogissa Shavuotina paitsi, että sen tapahtumat sattuvat juuri ohranleikkuun päättymiseen, myös koska Ruut oli Davidin esiäiti ja helluntaina David syntyi ja kuoli. 
     
100v. vanhoja kuvia Betlehemistä
 
http://youtu.be/Hy59T8vYSP0 LAMB III - Song Of Ruth
 
Omerin lasku on lopuillaan. 
- Helluntaina Isä tuli alas Siinain vuorella.
- Helluntaina Pyhä Henki tuli alas Yläsalissa

Jeshua on täyttänyt kolme ensimmäistä JHVH:n Siinailla säätämää juhlaa, (esikuvia tulevasta). Isä ja Pyhä Henki ovat ilmestyneet Shavuotina; tuleeko täyttymys Pojassakin vielä jonain tulevana helluntaina? Helluntai on vielä kevään juhla. Sitä seuraa pitkä kuuma kesä, joka voisi olla ahdistuksen aikaa kuvaava. Syksyn juhlat täyttyisivät sitten Jeshuan palatessa maan päälle.
 
 
Israelin JHVH liikkui Shavuotina / helluntaina noin 2000 v. sitten Yläsalissa Jerusalemissa 120 Messiaaseen uskovan juutalaisen päällä ja täytti heidät Pyhällä Hengellä.

”Ja kun Shavuot-helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla. Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat. Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle. Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan, mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.” (Apt 2:1-4)

Siihen asti voitelu oli ollut vain ulkonaista (sarvesta kaadettiin öljyä esim. kuninkaiden päähän ja he saivat näin voitelun), mutta nyt JHVH:n asuinsija tuli ihmisen sisälle. Tästä vanhan testamentin aikana saatettiin vain uneksua.
  

”Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: ´Miehet, Juudean asukkaat ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne.Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä. Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
´Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.` (Apt 2:14-17) 
 
Tämä tapahtuma muutti nämä Jeshuaan uskovat ja meidät kaikki Elohimin lapsiksi, jotka pystyvät vaeltamaan Pyhän Hengen voimassa tehden ihmeitä, samoja kuin Jeshua!
Meillä on lahja, jota ehkä emme osaa arvostaa tarpeeksi. Unohdamme, mikä suuri etuoikeus ja ihme on, että voimme puhua taivaallista kieltä, rukoilla Hengen johdatuksessa täsmällisesti taivaasta annettuja rukouksia ja voimme olla ihmeiden välikappaleena.  
 
”Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.” (Room 8:26,27) 
 
Kun nyt lähenee Shavuot-juhlan aika, muistakaamme, että tämä on ennen kaikkea Pyhän Hengen juhla
Palatkaamme ensirakkauteen! Heittäkäämme pois kaikki itsestäänselvyys ja palatkaamme Ihmeeseen!
Itse asiassa Pyhän Hengen lahjaa kutsutaan ´kihlasormukseksi´, ja on merkki siitä, että Karitsan Häätovat tulossa!.

    
   
 
Jos et vielä ole kokenut Hänen läsnäoloansa, Hänen voimaansa ja voiteluansa, pyydä, että Hän ottaa johdon!
Jeshua käski opetuslapsiaan olemaan tekemättä mitään, ennenkuin he olivat saaneet Voiman korkeudesta!

”Ja kun Hän oli yhdessä heidän kanssaan, käski Hän heitä ja sanoi: `Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet. Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen`. (Apt 1:4,5)

Valitettavasti ihmisiin on monissa uskonnollisissa järjestelmissä istutettu opetusta, joka vastustaa ja vähättelee Pyhyyden Hengen voimaa ja jättää ihmiset vaille JHVH:n läsnäoloa!
Nämä ihmisviisaudet sammuttavat Ruach HaKodeshin (Pyhyyden Hengen) tulen!
Jeshua varoitti näistä uskonnollisista järjestelmistä, jotka kieltävät ja torjuvat Elohimin voiman! 

”Heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.” (2.Tim 3:5)

Kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka.” (Apt 1:8)

  
http://youtu.be/O269cn5aS0A Come Spirit of God - Bo Ruach Elohim - Adonai

     
 
 
Jumala lupasi, että tulee uusimaan liittonsa Israelin kanssa, liiton, joka Siinailla helluntaina solmittiin ja jonka Israel rikkoi. Jumalan tiet ja suunnitelmat ovat ihmeellisiä!

Helluntai on oikea Herramme hää- ja kihlajaispäivä
; Siinain vuorella avioliitto Israelin kansan kanssa ja helluntaina Morsiameen alkoi liittyä kaikista kansoista ihmisiä ja yhä liittyy, kunnes pasuuna soi ja Ylkä hakee Morsiamensa.
 
Mutta tähän ylösotettuun morsiusjoukkoon tulee liittymään vielä Israel-morsian, joka 'erämaassa' löytää Messiaansa.
 
Mene ja julista Jerusalemin kuullen ja sano: Näin sanoo Herra: Minä muistan sinun nuoruutesi armauden,morsiusaikasi rakkauden, kuinka sinä seurasit minua erämaassa, maassa, jossa ei kylvöä tehdä. 
Herralle pyhitetty oli Israel, hänen satonsa esikoinen. Kaikki, jotka sitä söivät, joutuivat syynalaisiksi; onnettomuus kohtasi heitä, sanoo Herra. 
Kuulkaa Herran sana, Jaakobin heimo ja kaikki Israelin heimon sukukunnat
Näin sanoo Herra: Mitä vääryyttä teidän isänne minusta löysivät, koska he erkanivat kauas minusta ja lähtivät seuraamaan turhia jumalia ja turhanpäiväisiksi tulivat.... 
 
Minä olin istuttanut sinut jaloksi viiniköynnökseksi, puhtaimmasta siemenestä; kuinka olet muuttunut minulle vieraan viinipuun villiköynnöksiksi? 
Jeremia 2:2-5,21

 
Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton; 
en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra. 
Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani
Jeremia 31:31-32
 
Sentähden, katso, minä taivuttelen hänetkuljetan hänet erämaahan ja viihdyttelen häntä. 
Minä annan hänelle sieltä alkaen hänen viinimäkensä ynnä Aakorin laakson toivon oveksi, ja hän on oleva siellä kuuliainen niinkuin nuoruutensa päivinä, niinkuin sinä päivänä, jona hän Egyptin maasta läksi. 
 
Sinä päivänä, sanoo Herra, sinä puhuttelet minua: 'Minun mieheni', etkä enää puhuttele minua: 'Minun Baalini'; 
ja minä poistan baalien nimet hänen suustansa, eikä niiden nimiä enää mainita. 
Ja sinä päivänä minä teen heidän hyväksensä liiton metsän eläinten ja taivaan lintujen kanssa ja maan matelevaisten kanssa; ja jousen ja miekan ja sodan minä särjen maasta ja annan heidän asua turvassa. 
 
Ja minä kihlaan sinut itselleni ikiajoiksi, kihlaan sinut itselleni vanhurskaudella ja tuomiolla, armolla ja laupeudella, 
kihlaan sinut itselleni uskollisuudella, ja sinä olet tunteva Herran. 
Sinä päivänä minä kuulen, sanoo Herra, minä kuulen taivasta, ja se kuulee maata, 
ja maa kuulee jyviä, viiniä ja öljyä, ja nämä kuulevat Jisreeliä. 
 
Ja minä kylvän hänet itselleni tähän maahan, minä armahdan Loo-Ruhamaa (=ei armahdettu) ja sanon Loo-Ammille (=ei kansani): 'Sinä olet minun kansani'; ja hän vastaa: 'Minun Jumalani'."
Hoosea 2:14-23
         
Raamatussa on 7 seitsemän juhlaa: kuin Menoran lamppuja 3-1-3. Kome ensimmäistä ovat täyttyneet kevätaikaan Jeshuan ensimmäisessä tulemisessa. 
Yksi; helluntai, on osittain täyttynyt. Mielestäni elämme tätä helluntaina alkanutta aikaa, jossa morsiusjoukkoa kerätään, Pyhän Hengen aikaa. 
 
Kun Jeshua on palaamassa tuhannen tuhansine pyhineen ennen tuhatvuotista valtakuntaa, silloin on aika kolmen viimeisen, syksyn juhlan täyttyä. Pasuunat soivat edeltäen Kuninkaan paluuta ja Israel toivottaa Messiaansa takaisin Jom Kippurina, kun peitteet silmiltä poistuvat. Lehtimajanjuhla kuvaakin tuhatvuotista valtakuntaa, kun JHVH:n maja on ihmisten keskellä.  
 
Kuin Menorassa, keskimmäinen kynttilä on palvelijakynttilä, joka antaa öljyn muille kynttilöille sen molemmin puolin. Näen niin, että helluntai, jolloin Pyhän Hengen 'öljy' tuli meitä 'sytyttämään' ja pitämään palavina, jatkuu edelleen, kunnes kerran on Ylkä Kuninkaan aika noutaa Morsian häihin.  Jumalalla on tiedossaan täydellinen suunnitelma ja on turvallista kuulua Hänelle.
  
     
 
Siunattua viikkojuhlaa!
 
Meille on annettu Pyhä Henki - On niin paljon, mistä kiittää! HalleluJah!
Sirkku