12.12.2017 / Hanukka - valon juhla (12.12.2017 - 20.12.2017)  





Shalom,



Temppelin uudelleenvihkimisen ja valon juhlaa, Hanukkaa, vietetään vuosittain Kislev 25. - Tevet 3. yhteensä kahdeksan päivää. Tänä vuonna meidän kalenterimme mukaan Hanukan vietto alkaa illalla ti 12.12.2017 (ja kestää 20.12. asti). Tiistai-iltana alkaa siis Kislev-kuun 25. päivä. Ensimmäinen kynttilä (tai öljylamppu) sytytetään erityiseen kynttelikköön; Hanukiaan; 9- haaraiseen Hanukka-menoraan ja samalla muistellaan ihmeitä, joita Jumala teki noin 2200 vuotta sitten Jerusalemissa. Keskimmäinen kynttilä on 'palvelijakynttilä', jolla sytytetään vuorollaan toiset kynttilät, aina lisäten päivittäin yhden kynttilän lisää.



                               
Aseta kynttilät oikealta vasemmalle ja sytytä vasemmalta oikealle. Hanukan aikana poltetaan yhteensä 44 kynttilää

Rabbi Fleisher huomasi, että Israelin seitsemän pyhää kaupunkia muodostavat kuin menoran, Jerusalemin ollessa keskellä kuin palvelijakynttilä.  Muut ovat Be’er Sheva, Hebron ja Beit Lechem (Beethlehem) etelässä, Beit-El, Shechem (Sikem) ja Tzfat (Safed) pohjoisessa. 
 https://www.breakingisraelnews.com/94514/messiah-will-come-torah-flows-israels-seven-holy-cities/#PMkJpYFwLDZUVABv.99


Vapautus - Hanukan ihme 

Hanukka-juhlaa vietetäänkoska tasan kolme vuotta Temppelin häväistyksestä makkabealaiset puhdistivat Temppelin ja vihkivät sen uudelleen Kislev 25165 eKr. 

"Sitten Juudas ja hänen veljensä ja koko Israelin seurakunta säätivät, että alttarin vihkimisjuhlan päiviä oli vietettävä aikanansa vuodesta vuoteen kahdeksan päivän aika, aina alkaen kislev-kuun kahdennestakymmenennestä viidennestä päivästä, iloiten ja riemuiten."  (1. Makkab. 4:59)

Vuosien syyrialaiskreikkalaisen ahdingon ja painostuksen jälkeen, jolloin valloittajat häpäisivät Pyhän Temppelin mm. tuomalla sinne Zeuksen patsaan, uhraamalla sian alttarilla, pakottivat kansan epäjumalanpalvontaan ja estivät myös juutalaisia lukemasta ja seuraamasta Tooraa, viettämästä Sapattia ja kielsivät ympärileikkauksen ja heprealaisen kalenterin. Jumala vapautti kansan juutalaisen papin Mattatiaan, joka kieltäytyi uhraamasta sikaa, ja hänen viiden poikansa avulla. Kolmas poika Juudas johti pientä juutalaismiesten sissiryhmää, joita kutsuttiin makkabilaisiksi (tark. vasara), syyrialaiskreikkalaista seleukidien 25 000 sotilaan armeijaa vastaan. Makkabilaiset voittivat heidät.

Juutalaiset papit saapuivat sitten Temppeliin puhdistamaan ja pyhittämään sen uudelleen. He sytyttivät myös Menoran lamppuihin tulen, joka paloi yötä päivää. Apokryfikirjojen Makkabilaiskirjoissa, joissa Hanukan tapahtumista kerrotaan, ei mainita öljyn ihmeestä, siitä, että pienestä öljymäärästä olisi riittänyt öljyä kahdeksaksi päiväksi. Tämä ilmeisesti on lisätty jälkeenpäin. Suuri ja merkittävä ihme kuitenkin oli Juudas Makkabin johdolla saatu voitto Antiokus Epifanesin seleukidien ylivoimaisesta armeijasta ja Toisen Temppelin puhdistus epäjumalanpalvonnasta ja siihen kohdistuneesta häväistyksestä. 

     

Hanukka-juhla on juutalaisuuden voitto hellenismistä. Hellenismi ja juutalaisuus ovat täysin vastakkaisia. Hellenismissä jumalat olivat kuin ihmisten kuvia, kun taas juutalaisuudessa Jumala loi ihmisen kuvakseen. Hellenismi palvoi ihmisen fyysistä olemusta. Tämä tuntuu nyky-yhteiskunnassa tutulta. Eikä ihme, sillä: Humanismin (ihmisyyteen perustuva elämänkatsomus) juuret ovat Antiikin Kreikassa ja tiivistyvät Protagoraan (485-410 eKr.) ajatukseen - Ihminen on kaiken mitta. Humanismin henki voi hyvin Euroopassa ja myös Suomessa. 

Sekuläärin humanismin määritelmä on: ”Humanismi on kansanvaltainen eettinen elämänkäsitys, joka väittää, että ihmisillä on oikeus ja velvollisuus antaa merkitys ja muoto omalle elämälleen. Se pyrkii nykyistä inhimillisempään yhteiskuntaan inhimillisten ja muiden luonnollisten arvojen sekä inhimillisten kykyjen kuten järjen ja vapaan tutkimuksen avulla. Se ei ole jumalauskoinen, eikä se hyväksy yliluonnollista todellisuuskäsitystä.”  Humanismi – Wikipedia

 http://youtu.be/iW138NkFoI8 Hanukkah - In Those Days, at This Time.

Hanukka on viimeinen juhla, jolloin juhlien vuosikierrossa voi tuoda sadosta ensihedelmän; nyt oliiveista. Oliiveista saadaan öljyä ja öljy on Pyhän Hengen symboli. Hanukan aikana voimme tarkistaa, onko omissa "lampuissamme" öljyä. Voimme tutkia sydäntämme ja elämäämme, millainen temppeli olemme Pyhälle Hengelle. Onko temppelimme puhdistettu ja pyhitetty Isälle? Hanukka on sopiva aika siivota elämämme epäjumalista ja synnistä ja jumalanpalveluksemme vieraista pakana-aineksista, joita jo seurakunnan alkutaipaleella liitettiin mukaan irrottamaan kristinusko juuristaan. Olemmeko oksastettuina jaloon öljypuuhun? Vietämmekö alkuseurakunnan (myös Kreikassa ja Vähä-Aasiassa) tavoin Herran juhlia? Onko likaa, tahraa, syntiä, jota piilossa hellimme? Olemmeko vielä lihallisia uskovia, pieniä lapsia Kristuksessa vai kasvammeko vähitellen kypsyyteen hengellisiksi äideiksi ja isiksi? 1. Kor 3. luvussa on paljon puhuttelevaa juuri Hanukkana.
  
Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa. 
2. Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä; 
3. olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin? 
4. Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin? 
5. Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut. 
6. Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun. 
7. Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa. 
8. Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan. 
9. Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus. 
10. Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa. 
11. Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus. 

12. Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista, 
13. niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on. 
14. Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan; 
15. mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi. 
16. Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? 
17. Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette. 


    
    
 Israelissa perheet kerääntyvät auringon laskettua yhteen syömään perinteisiä öljyssä valmistettuja ruokialatkeseja eli perunapannukakkuja ja munkkeja ja antamaan lahjoja toisilleen. 

Paikalliset viranomaiset sytyttävät julkisten paikkojen kynttilät, kun taas perheet asettavat 9-kynttiläiset menoransa ikkunoille tai ulos lasisiin lyhtyihin. Alla videossa Hanukka-laulun myötä näemme erilaisia kynttelikköjä. (Jos sinulla ei ole Hanukiaa, voit tehdä sen vaikka asettamalla tuikkuja 9 vierekkäin ja keskimmäisen hieman ylemmäs tai edemmäs.)
 
"http://www.youtube.com/embed/2ckBiN_oL1I" Gershon Veroba- Haneiros Hallalu (These Candles) הנרות הללו 
 
Hanokilla (Eenok, Hanoch, Enoch) on yhteys Hanukkaan (vihkiminen) nimen kautta. Nimellä on sama merkitys ja juurikirjaimet.
Hanok vaelsi Jumalan yhteydessä ja nimikin tarkoittaa 'vihkiytynyt, omistautunut'. Hanok oli ensimmäinen, joka temmattiin Jumalan luo näkemättä kuolemaa.    
 
1. Moos 5:22-24
 
Ja Hanok vaelsi Metusalahin syntymän jälkeen Jumalan yhteydessä kolmesataa vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 
Niin oli Hanokin koko elinaika kolmesataa kuusikymmentä viisi vuotta. 
Ja kun Hanok oli vaeltanut Jumalan yhteydessä, ei häntä enää ollut, sillä Jumala oli ottanut hänet pois
 
Hepr. 11:5-6
 
Uskon kautta otettiin Hanok pois, näkemättä kuolemaa, "eikä häntä enää ollut, koska Jumala oli ottanut hänet pois". Sillä ennen poisottamistaan hän oli saanut todistuksen, että hän oli otollinen Jumalalle
Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.

Hanok profetoi Messias Jeshuan paluusta:
 
Juud. kirje 1:14-15
 
Heistäkin Hanok, Aadamista seitsemäs, on ennustanut, sanoen: "Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä 
tuomitsemaan kaikkia ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän jumalattomista teoistansa
, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikesta julkeasta, mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet".
 

  
24. Kislev (ti 12.12.2017) Illalla alkaa Hanukka, Kislev 25.
 
24. Kislev-kuuta Herra lupasi antaa siunauksen tuosta päivästä lähtien. 
Tästä luemme 
Haggai 2:18-19
 
"Tarkatkaakuinka käy tästä päivästä eteenpäin, yhdeksännen kuun kahdennestakymmenennestä neljännestä päivästä (Kislev 24), JHVH:n temppelin perustamispäivästä, lähtien. Pankaa merkille!
Onko aitassa enää siementä? Myöskään viiniköynnös, viikunapuu, granaattiomenapuu ja öljypuu eivät ole kantaneet hedelmää. Mutta tästä päivästä lähtien minä annan siunauksen.
 
On mahdollista, että Jeshua sikisi juuri Kislev 25 yönäHanukan alettua. Ihmiselämä alkaa sikiämisestä. Näinkö Jumalan ihmeellinen suunnitelma sai alkunsa Marian kohdussa tuolloin ja Jeshua syntyi sitten 9 kk myöhemmin syksyllä, Beetlehemissä, Jumalan poika, maailman Lunastaja, "Jumalan maja ihmisten keskellä", Lehtimajanjuhlan/Sukkotin aikaan.
 
Sitten Haggai jatkaa 2:20-22
JHVH:n sana tuli toistamiseen Haggaille kuukauden kahdentenakymmenentenä neljäntenä päivänä. Se kuului näin:
Sano Juudan käskynhaltijalle Serubbaabelille: "Minä järisytän taivaat ja maan.
Minä kaadan kumoon kuningaskuntien valtaistuimet, hävitän kansojen kuningaskuntien väkevyyden. Minä kaadan kumoon vaunut ajajineen, hevoset ja ratsastajat kaatuvat ja mies kaatuu toverinsa miekkaan.
  

25. Kislev (ke 13.12.) - Hanukan 1. päivä

Kislev 25. päivänä:

- loppui Jaakobin kuoleman suruaika, joka oli 70 päivää. 
- Antiokus Epifanes uhraa sian Zeukselle Jerusalemin Temppelin alttarilla v. 168 eKr.
- Maria sikisi Pyhästä Hengestä Kislev 25 ja Jeshuan odotusaika alkoi. 
 

28. Kislev (la 16.12.) - Hanukan 4. päivä


Keskellä Hanukka-juhlaa on erityinen päivä, 4. päivä. Puolessa välissä menoraa keskimmäinen kynttilälamppu on korotettu muiden yläpuolelle, kuvaten Messiasta ja Hänen koroitetun palvelijan olemustaan.
 
Uudessa Testamentissa kerrotaan, että Jeshua oli Temppelissä Hanukkana. Hanukka on vapautuksen ja Jumalan ihmeiden juhla, jossa Jeshua Messias, Voideltu, on keskeisellä sijalla. Hanukka puhuu Pyhästä Hengestä, jota öljy kuvaa. 
 
Joh 10:22-23:
 Sitten oli temppelin vihkimisen muistojuhla (Hanukka) Jerusalemissa, ja oli talvi. Ja Jeshua käyskeli pyhäkössä, Salomon pylväskäytävässä.
 
Silloin Häneltä kysyttiin suoraan: "Oletko sinä Messias?"

Joh 10:24-25, 30  
 "Niin juutalaiset ympäröivät hänet ja sanoivat hänelle: "Kuinka kauan sinä pidät meidän mieltämme kiihdyksissä? Jos sinä olet Messias, niin sano se meille suoraan." 
Jeshua vastasi heille: "Minä olen sanonut sen teille, ja te ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta. 
30. Minä ja Isä olemme yhtä." 

Hän ei suinkaan jättänyt huomioimatta juhlaa, vaikka sitä ei oltukaan määrätty Mooseksen kirjoissa. Hän ei heti näyttäytynyt, vasta  4. päivä Hän saapui.
 
Jeshua on maailman valo; neljäs 'palvelija' lamppu. Aivan kuten luomisessa 4. päivänä luotiin valot1. Moos 1:14-15 -  Jumala sanoi: "Tulkoon taivaanavaruuteen valonlähteitä erottamaan päivän yöstä. Olkoot ne merkkeinä osoittamassa määräaikoja, päiviä ja vuosia, ja olkoot ne taivaanavaruudessa valonlähteinä valaisemassa maata". Näin myös tapahtui. 
 
Alkuperäisessä 7-haaraisessa Menorassa 4. lamppu keskellä oli se lamppu, joka syötti öljyn kaikkiin muihin lamppuihin. Mutta olipa Menora tai Hanukia (9-haarainen lamppu), niin 'palvelijalamppu' aina syöttää öljyn muihin lamppuihin. Ja tämä palvelijalamppu symbolisoi Messiasta. 

Hanukka, 8-päiväinen juhla, joka on samalla seitsemän JHVH:n juhlan jälkeinen 8. juhla, puhuu meille Jeshuaan uskoville monin tavoin.
 
Juuri Hanukkana Jeshua sanoi: 
 
"Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus". 
(Joh 8:12)

 
 
Ilmestyskirjassa (1:12-13), kun ensimmäisen kerran kohtaamme Jeshuan, Hän seisoo seitsemän kultaisen lampunjalan (Menoran) keskellä:
Ja minä käännyin katsomaan, mikä ääni minulle puhui; ja kääntyessäni minä näin seitsemän kultaista lampunjalkaa,
 ja lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn.
 Ilm. 1:20 sanoo,
"ne seitsemän lampunjalkaa ovat ne seitsemän seurakuntaa."
 
Seurakunnalla, lampunjalalla, Menoralla ja Hanukalla; temppelin vihkimisjuhlalla, on mielenkiintoinen yhteys pohdittavaksi. Voimme katsella tätä juhlaa monesta kulmasta.
Jeshua, palvelija lamppu, jakaa öljyä (Pyhä Henki), on avain Pyhän Hengen täyteydelle, että meillä olisi öljyä lampussamme. Me olemme myös Pyhän Hengen temppeli. Öljy liittyy myös kuuliaisuuteen ja kuuliaisuuden tekoihin.
 
2 Pietari 3:11-14:  
Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa,
teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!
Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä;

Tänä vuonna Sapatti on Hanukan 4. päivänä. Kun aurinko on laskenut Sapattina tehdään HavdalaHavdala on seremonia, jossa hyvästellään Sapatti/Shabbat ja mennään taas JHVH:lle erotetusta pyhästä takaisin arkeen. Havdala on siis kahden välissä jakamassa ja erottamassa pyhän ja arjen. 

  
Mitä Havdalassa tapahtuu? On viiniä tai rypälemehua kiddush-maljassa. On mausteita; kanelia ja neilikkaa tuomassa tuoksua. On erityinen kynttilä. Kiitosrukouksen jälkeen, juodaan maljasta mausteiden tuoksuessa, kynttilän valossa. Sitten lausutaan muutama rukous seuraavaa viikkoa varten odotettaessa taas seuraavaa Sapattia. Ei ihme, että Sapattia kutsutaan Morsiameksi tai Kuningattareksi. 
 
 
 
        
1. Tevet (18.12.) - Hanukan 6. päivä
 
Päivä on uudenkuun päivä, jolloin puhalletaan pasuunoihin.
 Psalmi 81: 2-5
Kohottakaa ilohuuto Jumalalle, joka on meidän väkevyytemme! Nostakaa riemuhuuto Jaakobin Jumalalle! 
Virittäkää kiitoslaulu, lyökää rumpuja, soittakaa suloisesti lyyraa ja harppua. 
Puhaltakaa pasuunaan uudenkuun aikaan ja täydenkuun päivänä, juhlapäivämme kunniaksi. 
Sillä tämä on laki Israelille, Jaakobin Jumalan säädös. 
 
Raesade- ja tulivitsaus kohtasi Egyptiä
2. Moos. 9:24
Satoi rakeita, ja tuli leimusi raesateen keskellä. Sade oli hyvin ankara. Sellaista ei ollut sattunut Egyptin maassa koko sinä aikana, jona Egyptin kansa oli ollut olemassa.  
 
Ester vietiin kuningas Ahasveroksen palatsiin, jossa hänet valittiin kuningattareksi.  
Ester 2:16,17
 Ester vietiin kuningas Ahasveroksen luo hänen kuninkaalliseen palatsiinsa hänen seitsemännen hallitusvuotensa kymmenennessä kuussa, tevet-kuussa
Kuningas rakasti Esteriä enemmän kuin ketään muuta naista, ja hän sai kuninkaan mieltymyksen ja suosion ennen kaikkia muita neitoja. Kuningas pani hänen päähänsä kuninkaallisen kruunun ja asetti hänet kuningattareksi Vastin sijaan.
 
2. Tevet (19.12.) - Hanukan 7. päivä
 
7. päivä on erityinen: sekä Lehtimajanjuhlan että Hanukan 7. päivä juutalaiset laulavat "Hallelujah"On mielenkiintoista, että Haggai 2 ja Makkabilaiskirjat osoittavat, että itse asiassa tuolloin vietettiin toista Lehtimajanjuhlaa, juhlaa, jota nyt kutsutaan Hanukaksi.
Koska Temppeli oli häväisty, ei lehtimajanjuhlaa oltu voitu viettää kolmeen vuoteen oikeaan aikaan, joten se vietettiin, kun temppeli oli puhdistettu. Makkabilaiskirjat puhuvat Kislev-kuun Lehtimajanjuhlasta.

2 Makkab. 1: 8-10 - Mutta me rukoilimme Herraa ja meidän rukouksemme kuultiin. Me uhrasimme teurasuhrin ja ruokauhrin, sytytimme lamput ja asetimme näkyleivät. Ja nyt me kehoitamme teitä viettämään Kislev-kuun lehtimajanjuhlaa. Jerusalemissa vuonna 188.(Kirjeestä Egyptin juutalaisille)  

3. Tevet (20.12.) Hanukan 8. päivä
 
8. juhla, 8. päivä, 8. kynttilä = 888 Jeshuan luku
 
1. ja 8. päivä alkavat molemmat viikon seitsemännen päivän, Sapatin, jälkeen. Kun Sapatti loppuu, viikon 7-päiväinen kierto on tehty. Kirjoituksista tiedämme, että luku on täydellisyyden luku, pyhä luku
  
Viimeisenä Hanukan päivänä, 8. päivänä (Numero 8 on uuden alkamisen päivä) kaikki Hanukan 9 kynttilää palavat kauniisti. 
 
Mitä taas luku 9 tarkoittaa kirjoituksissa? Gal 5:22 on 9 hedelmää, Pyhän Hengen; Ruach HaKodesh'in, aikaansaamaa  'häälahjaa' meissä, jos elämme ja ojentaudumme sanan mukaan: "rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensä hillitseminen".
 
Näiden numeroiden: 
7 (Shabbat Morsian, hengellinen täydellisyys), 
8 (Nooan arkissa 8 ihmistä. Uusi alku, uusi syntymä, ylösnousemus.), 
9 (Jumalan lopullisuus, Hengen hedelmä ja lahjat) 
kautta polku johdattelee ajattelemaan tätä valon, pyhityksen, vapautuksen talvista ilojuhlaa, ja samalla sydämissämme odottamaan suurta Juhlaa, kun kerran saamme olla "Maailman Valon", Jeshua Messiaan, Hääjuhlassa.

Hanukkana luetaan Tooran lukukappaleissa (1. Moos 41:1- 44:17) Joosefin elämästä ja kuinka hän ilmaisi itsensä veljilleen. Tämä aika on käsillä, kun kadonneiden heimojen yltä otetaan "egyptiläisen" vaatteet yltä. 
Toinenkin kohta on ajankohtainen: 1. Kun. 3:15-4:1, jossa kaksi naista kiistelee lapsesta ja tuo asian Salomonin ratkaistavaksi. Oikea äiti ei hyväksynyt lapsen kahtiapanoa. Hyvin ajankohtaista tämäkin, koska Israelin maata halutaan jaettavaksi. Se, joka maata rakastaa, ei jaa Israelia, ei Jerusalemia. 

Luimme juuri Obadjan kirjaa edellisenä Sapattina. Viesti on hyvin vakava Edomille, jotka ovat nykyisiä palestiinalaisia: "Totisesti, sinä päivänä, sanoo Herra, minä hävitän viisaat Edomista ja ymmärryksen Eesaun vuorella. Sinun sankarisi, Teeman, kauhistuvat, ja viimeinenkin mies häviää Eesaun vuorelta murhatöitten tähden. Väkivallan tähden veljeäsi Jaakobia kohtaan sinut peittää häpeä ja sinut hävitetään ikiajoiksi. (8-10) 

Kun seuraamme tänä päivänä Lähi-idän tilannetta ja tapahtumia, voimme nähdä tämän profetian täyttymisen olevan lähellä. Rukoillaan evankeliumin saavuttavan vielä monet Edominkin alueella, Jordaniassa, samoin Syyriassa, Libanonissa ja Egyptissä. 

Obadja jatkaa:
Sillä lähellä on JHVH:n päivä kaikkia pakanakansojaNiinkuin sinä olet tehnyt, niin sinulle tehdään; kosto sinun teostasi kohtaa sinun omaa päätäsi. 
16. Sillä niinkuin te olette juoneet minun pyhällä vuorellani, niin tulevat kaikki pakanakansat juomaan ainiaan: he juovat ja särpivät ja ovat, niinkuin ei heitä olisi ollutkaan. 
17. Mutta Siionin vuorella saavat olla pelastuneet, ja se on oleva pyhä, ja Jaakobin heimo on perivä perintönsä
18. Jaakobin heimo on oleva tuli ja Joosefin heimo liekki, mutta Eesaun heimo kuin olki, ja ne polttavat sen ja kuluttavat sen; eikä jää pakoonpäässyttä Eesaun heimosta. Sillä JHVH on puhunut. 
19. Ja he ottavat perinnöksensä Etelämaan ynnä Eesaun vuoren, Alankomaan ynnä filistealaiset; he ottavat perinnöksensä Efraimin maan ja Samarian maan, Benjaminin ynnä Gileadin. 
20. Ja tästä väestä, israelilaisista, viedyt pakkosiirtolaiset ottavat perinnöksensä kanaanilaiset Sarpatiin asti. Ja Jerusalemin pakkosiirtolaiset, jotka ovat Sefaradissa, ottavat perinnöksensä Etelämaan kaupungit. 
21. Pelastajat nousevat Siionin vuorelle tuomitsemaan Eesaun vuorta. 
Ja kuninkuus on oleva JHVH:n.

https://youtu.be/iI01XqYnrDo Maoz tzur-Oh mighty Stronghold
 

 
Chag Hanukkah Sameach!