29.9.2017 / Jom HaKippurim



Shalom,

Jom HaKippurim



Ja JHVH puhui Moosekselle sanoen: "Puhu israelilaisille ja sano: Seitsemännessä kuussakuukauden ensimmäisenä päivänä, pitäkää sapatinlepo, muistojuhla pasunaa soittaen, pyhä kokous. Älkää silloin yhtäkään arkiaskaretta toimittako, vaan tuokaa uhri JHVH:lle." (3.Moos 23:23-25)

https://youtu.be/gpKviLJnV2E Shofar Factory (How A Shofar Is Made)

Pasuunansoiton päivä (Jom Teruah) aloittaa syksyn juhlakauden (oli tänä vuonna 21.9.) ja sillä on useita teemoja ja Tärkein niistä on kuolleiden ylösnousemus. Joka syksyinen Pasuunansoiton päivä on siis eräänlainen vuosittainen kertausharjoitus; "tulevaisuuden varjo" siitä päivästä, kun JHVH itse puhaltaa pasuunaan, niin että kuolleet heräävät ja elossa olevien Messiaan pyhien ruumiit nousevat ylös  pilviin kohtaamaan ylkäkuninkaansa.

Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasuunan soidessa; sillä pasuuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. (1.Kor 15:51-52).

On olemassa erityisiä sapatteja, jotka sattuvat tiettyjen juutalaisten juhlien kohdalle vuoden aikana. Jokaisella on erityinen nimensä. 
Shabbat Shuva (Paluun Shabbat) on nimeltään sapatti, joka osuu 10 katumuksen päivän ajalle Rosh HaShanan ja Jom HaKippurimin välille. V. 2017 Shabbat Shuva alkoi perjantai-iltana 22.9. ja jatkui lauantai-iltaan 23.9. Vain yksi sapatti voi osua tuolle jaksolle ja se on nimetty Hoosea 14:2-10 alkusanan mukaan ja "shuva" kirjaimellisesti tarkoittaa
 "paluu", kun taas "teshuva" tarkoittaa "parannuksenteko", "katumus". 
 
14:2 Palaa Israel, JHVH:n, sinun Jumalasi luo, sillä sinä olet kompastunut rikoksiisi.
14:3 Ottakaa mukaanne sanoja ja palatkaa JHVH:n luo. Sanokaa hänelle: Anna anteeksi kaikki rikokset, ota meidät armoihisi, niin me uhraamme sinulle huultemme mullikat.
14:4 Assur ei meitä pelasta, hevosilla emme tahdo ratsastaa, emmekä enää sano omille kättemme teoille: 'Meidän jumalamme'; sillä sinussa saa orpo armon.
14:5 Minä parannan heidän luopumuksensa, omasta halustani minä heitä rakastan; sillä minun vihani on kääntynyt heistä pois.
14:6 Minä olen Israelille kuin aamun kaste. Israel kukoistaa kuin lilja, työntää juurensa syvälle kuin Libanonin puut.
14:7 Sen vesat leviävät, sen kauneus on oleva kuin öljypuun ja sen tuoksu kuin Libanonin.
14:8 Sen varjossa asuvat kasvattavat jälleen viljaa ja kukoistavat kuin viiniköynnös. Sen maine on oleva kuin Libanonin viinin.
14:9 Efraim sanoo: Mitä minulla enää on tekemistä jumalankuvien kanssa? Minä, Herra, kuuntelen häntä, minä katson hänen puoleensa, minä, joka olen kuin viheriöivä sypressi. Minusta on sinun hedelmäsi.
14:10 Kuka on viisas ja ymmärtää nämä asiat? Kenellä on niin paljon ymmärrystä, että käsittää ne? Herran tiet ovat suorat: vanhurskaat niillä vaeltavat, mutta luopiot niillä kompastuvat.


 
Tänä vuonna Shabbat Shuvan päivänä näkyi taivaalla suuri merkki. Ilm 12 kertoo siitä: 
Ilm 12:1-6
Ja näkyi suuri merkki taivaassa: vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu
hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä.
2. Hän oli raskaana ja huusi synnytyskivuissaan, ja hänen oli vaikea
synnyttää.
3. Ja näkyi toinen merkki taivaassa, ja katso: suuri, tulipunainen
lohikäärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea, ja sen
päissä seitsemän kruunua;
4. ja sen pyrstö pyyhkäisi pois kolmannen osan taivaan tähtiä ja heitti ne
maan päälle. Ja lohikäärme seisoi synnyttämäisillään olevan vaimon
edessä nielläkseen hänen lapsensa, kun hän sen synnyttäisi.
5. Ja hän synnytti poikalapsen, joka on kaitseva kaikkia
pakanakansoja rautaisella valtikalla; ja hänen lapsensa temmattiin
Jumalan tykö ja hänen valtaistuimensa tykö.

Jupiter, "poikalapsi", Neitsyen tähtikuvion, "vaimo", ”kohdussa” 20.11.2016 – 23.9.2017, 40 viikon ajan, minkä lapsikin on äidin kohdussa. Jupiter tuli ulos "synntyskanavasta" 23.9. ja poistuu kokonaan 13.11.2017, mutta vasta syksyn lopulla 2018 siirtyy seuraavaan tähtikuvioon, vaakaan.

Suurta muutosta on tapahtumassa maailmassa. Koko Israel tulee heräämään, ei vain Juuda, vaan kaikki heimot, koko Jaakob. Olemme jo pohjoiselle Israelin kuningaskunnalle langetetun tuomion lopussa. Paluun aika on pian käsillä. Siksi tämä Jom Kippur on erityisen tärkeä rukouspäivä Israelin kääntymisen ja paluun puolesta: hengellisesti ja fyysisesti. Messias Jeshuan elävä ruumis on tässä tärkeässä tehtävässä kuin kätilönä auttamassa poikalapsen syntymässä. 

(Hesekiel 4:4-6) "Ja sinä pane maata vasemmalle kyljellesi ja aseta sitä painamaan Israelin heimon syntivelka. Yhtä monta päivää, kuin sinä makaat sillä, on sinun kannettava heidän syntivelkaansa. 
5. Ja minä panen sinulle saman luvun päiviä, kuin on heidän syntivelkansa vuosia:
kolmesataa yhdeksänkymmentä päivää; niin sinun on kannettava Israelin heimon syntivelkaa. 6. Ja kun olet saanut ne päättymään, on sinun pantava maata toistamiseen, oikealle kyljellesi, ja kannettava Juudan heimon syntivelkaa neljäkymmentä päivää; päivän kutakin vuotta kohti minä olen sinulle pannut."

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a7/Deportation_of_Jews_by_Assyrians.svg/2000px-Deportation_of_Jews_by_Assyrians.svg.png
Kolmessa aallossa assyrialaiset valtasivat pohjoisvaltion Israelin. Viimeisin siirto oli v. 716-715 eKr. (Kartassa keltaisella). Silloin alkoi rangaistusaika 390 v. x 7 (x7, koska Israel saa 3. Moos. 26 mukaan kärsiä 7. kertaisesti) = 2730 v.  Israelille. 

https://youtu.be/x0-GIUqs7Zg - Restoration (Psalm 80) - James Block
 
 
Jom HaKippurim on 40. päivä pitkässä katumusajanjaksossa, joka alkoi Elul kuukauden 1. päivä, 21.8. (auringonpimennyksen päivä USA:ssa). Se on myös Tishri kuukauden 10. päivä eli 10 'peloittavan/syvän kuunnioituksen päivää' Jom Teruah' sta, jolloin 'Elämän kirja' avataan ja niillä, joiden vaellus vaatii muutosta, on aikaa 10 päivää tehdä parannus, aina Jom Ha'Kippurimiin asti; siihen asti, kun päivän lopussa puhalletaan Suureen Pasuunaan (Tekiah G'dola), joka on pitkä, voimakas shofarin puhallus ja kirja tuolloin suljetaan. Jos nimeä ei tuolloin ole Elämän kirjassa; portti on lopullisesti suljettu. Tämä on profeetallista esikuvaa siitä, kuinka tärkeää, että nimemme on Elämän kirjassa, kun elämme Jeshua Messiasta seuraten Hänen ominaan.
https://youtu.be/452lzbKGteI 
The blowing of the shofar on Rosh Hashanah & Yom Kippur

Ensimmäinen pasuna liittyy Shavuotiin, helluntaihin (Jumalan ääni Shavuotina)
Viimeinen pasuna Jom Teruahiin, (Jumalan ääni pasunansoiton päivänä)
Suuri pasuna Jom Kippuriin (valitut kerätään neljästä taivaan tuulesta
suurena sovituspäivänä)

Jom HaKippurimin viimeiseen hetkeen on aikaa tehdä parannus, siihen asti, kun Suuri pasuuna soi ja Taivaan porttien uskotaan sulkeutuvan auringon laskiessa. (Nyt on hyvä muistaa, että nämä JHVH:n juhlat ovat "tulevaisen varjo" ja kuin profeetallisia vuosittaisia kertausharjoituksia ja myös nämä syksyn juhlat kokevat kerran täyttymyksensä Jeshuan palatessa toisen kerran. Jonain tulevana Jom HaKippurimina Taivaan portit sulkeutuvat, armon aika on ohi; on sekä tuomion että suuren sovituksen päivä.


Kyse on siis sovituksesta ja myös tuomiosta
. Juutalaiset sanovatkin: " Tuolloin ei ole tilaa huoahdukselle tai valitukselle. Meille toivottavasti on annettu anteeksi." Ilman temppeliä ja uhritoimituksia juutalainen ei temppelin hävityksen jälkeen ole voinut olla varma, että hänen lihansa on peitetty. Uhrit eivät koskaan poistaneet syntejä, vaan ainoastaan peittivät, että kansa saattoi tulla JHVH:n Temppelialueelle. Voimme rukoilla, että juutalaisten kuin myös koko Israelin silmät avautuisivat näkemään Jeshuan; Uhrikaritsan ja Vapahtajan, kun he etsivät sovitusta ja anteeksiantoa synneistään.
 

Teshuva; 30 päivän katumusaika Elul 1. lähtien Jom Teruahiin ja siitä 10 parannuksenteon päivää Jom HaKippurimiin on 40 päivää. 40 on koetuksen luku (esim. Israelin kansa oli erämaassa 40v., Joonan varoituksesta Niinivellä oli 40 päivää aikaa tehdä parannus, Jeshua oli erämaassa perkeleen kiusattavana 40 päivää, ja katumus- ja parannuksentekoaika Elul 1. - Tishri 10. on 40 päivää.)
 
Joel 2:12-16;
" Mutta vielä nytkin, sanoo Herra, kääntykää (Shabbat Shuva; kääntymisen, paluun sapatti) minun tyköni kaikesta sydämestännepaastoten, itkien ja valittaen.
Reväiskää rikki sydämenne, älkää vaatteitanne, ja kääntykää Herran, teidän Jumalanne, tykö; sillä hän on armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja armosta rikas, ja hän katuu pahaa.
Ehkä hän vielä katuu ja jättää jälkeensä siunauksen: ruokauhrin ja juomauhrin Herralle, teidän Jumalallenne.
Puhaltakaa pasunaan Siionissa, kuuluttakaa pyhä paasto, kutsukaa koolle juhlakokous.
Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa."

Hepr. 10:21-25
" ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija",
niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;
pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen;
ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin;
älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana,
vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.
 
2 Piet 3:9 osoittaa Herran luonteen: "Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen."
 

  https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1coq_K_A2BsaaMnHlJ-BAty5iz45bmbg39rVfymPzECOqdx2-Zg https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSlhjkgwj_bOmppoKyn99A92Qz5UgYSQk4QwtFdbOd_DZfw9bfL https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQwvhMARfQQEJCt1U81q0L_sVnWolmfBX_07tjAQW-WXa6M9q7zqQ
 
Jom HaKippurim (meillä 'suuri sovituspäivä') on Israelin juhlista pyhin. Itse asiassa Jom HaKippurim on monikkomuodossa; "sovitusten päivä". Yleensähän päivästä käytetään yksikkömuotoista Jom Kippur. Juurikirjaimista kpr juontuu myös verbi peittää, sovittaa כפר (kapar). כפרת (kapporet), on taas substantiivi ja käytetään Liitonarkkua peittävästä kannesta, jota kutsutaan Armonistuimeksi. Sopivampi nimitys olisi 'Sovituksen paikka'. http://www.abarim-publications.com/Meaning/Caphtor.html#.V9UKma2lNdw

Israelissa Jom HaKippurim / Jom Kippur on kokopaaston päivä, 25 h ilman ruokaa ja juomaa.  Raamatussa ei kuitenkaan käsketä kokopaastoon, vaan sielun kurittamiseen (engl. 'afflict your souls'). Taas kyseessä käännösvirhe, kun tulkittu sielun kurittaminen paastoksi (vaikka paasto kyllä on juuri sitä). 
Jom HaKippurimissa on kyse Messiaasta, mutta ei yksilön henkilökohtaiseen sovitukseen liittyen, niinkuin yleensä ajatellaan. 

Raamatussa korbanot (uhrit) eivät koskaan olleet henkilön pysyväksi sovitukseksi, vaan yleensä palvontaa varten, että synnit peittyisivät Ilmestysmajassa / Temppelissä käydessä. Jotkut uhreista olivat sovittavia, mutta yhteisöllisessä mielessä koskien koko Israelia. 

3 Moos 16:29-34 

 "Tämä on teille ikuinen säädös; seitsemännen kuun kymmenentenä päivänä teidän tulee kurittaa itseänne (paastolla). Älkää tehkö silloin mitään työtä, älköön maan kansalainen älköönkä keskuudessanne asuva muukalainen. Sinä päivänä teille näet toimitetaan sovitus teidän puhdistumiseksenne. Silloin te tulette JHVH:n edessä puhtaiksi kaikista synneistänne. Sen päivän tulee olla teille sapatti, levon päivä. Kurittakaa silloin itseänne (paastolla). Tämä on ikuinen säädös.Papin, joka on voideltu ja on vihitty papin virkaan isänsä tilalle, on toimitettava sovitus. Hänen on puettava ylleen pellavavaatteet, pyhät vaatteet,  ja toimitettava sovitus pyhäkön pyhimmälle osalle, ilmestysmajalle ja alttarille. Toimittakoon hänsovituksen myös papeille ja koko seurakunnalle. Tämä on teille ikuinen säädös; Teidän on toimitettava israelilaisille sovitus kaikista heidän synneistään kerran vuodessa."

Sovitus oli siis koko seurakunnalle (kansalle), papistolle, pyhäkön pyhimmälle osalle, ilmestysmajalle ja alttarille, ei "syntien anteeksisaamiseksi vuodeksi", vaan peittämiseksi. Jom HaKippurimin uhrit ylläpitivät Temppeliä pyhänä, paikkana, jossa JHVH:n läsnäolo saattoi asua kansansa keskellä. Uhreilla ei poistettu syntiä, vaan puhdistettiin Temppeli. 

Hepr 9:13-15 opettaa tästä: 

13. Sillä jos kauristen ja härkäin veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle vihmottuna,pyhittää lihanpuhtauteen, 
14. kuinka paljoa enemmän on Messiaan veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa! 
15. Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön. 

Kyseessä on lihanpuhtaus, ulkoisen puhdistaminen. Jeshua Messiaan uhrikuolema ja sovitustyö ottaa pois synnin pysyvästi ihmiseltä, joka on siihen suostunut. Jom HaKippurim puhdistaa ja pyhittää lihan uhrien kautta, muttei poista syntiä. 
Vanhan liiton pyhät katsoivat jo kaukaa uskossa luvattuun Messiaaseen, ja odottaessaan Häntä saapuvaksi, uhrasivat lihanpuhtauden tähden ja Pyhäkön pyhittämiseksi. Tuhatvuotisessa Kuningaskunnassa on taas uhritoimituksia Temppelissä, joka tullaan rakentamaan(Hes 36), samasta syystä. Tuolloin elää ja syntyy uusia ihmisiä. Jom HaKippurimia ei voida viettää Jerusalemissa kollektiivisesti; ei ole Temppeliä eikä pyhitettyä papistoa, koska ei ole punaista hiehoa, jonka tuhkaa tarvitaan näiden pyhittämiseen. Eräs juutalainen kirjoittaa:

"Siihen asti (Temppelin uhritoimituksiin) meillä on vain henkilökohtainen Jom HaKippurimin soveltaminen - parannuksenteko ja paasto. 25 tuntia paastoamme juomasta ja ruuasta. Näemme itsemme seisomassa Taivaan ja Maan Tuomarin edessä. Annamme anteeksi niille, jotka meitä vastaan ovat rikkoneet ja etsimme ne, joilta meidän tulee pyytää anteeksi. Luemme Joonan kirjan ja ajattelemme Jumalamme armoa nöyriä ja parannuksen tehneitä kohtaan. Emme kylve, käytä hajusteita emmekä nahkaa. Kaiken tämän kautta kuritamme ja nöyryytämme sielujamme, että näkisimme olevamme kuin ruohoa Ikuisen ja Pyhän Jumalan edessä. 

Emme pidä Jom HaKippurimia saadaksemme syntimme anteeksi. Teemme niin, koska Israelin Pyhä on käskenyt meitä pitämään ja saattaaksemme itsemme taas Pyhän Jumalan kanssa linjaukseen. Me pidämme sen, koska me rakastamme ja kunnioitamme Luojaamme pyhällä pelolla."  

Jom Ha'Kippurimiin liittyy myös ajatus häistä; pukeudetaan valkeihin vaatteisiin. Vain viisi päivää eteenpäin, niin alkaa Sukkot, Lehtimajanjuhla, joka on esikuva Karitsan häistä ja tuhatvuotisesta Kuningaskunnasta. 
 
Ilmestyskirjassa Johannes näkee Karitsan, joka on teurastettu.
Ilm. 5:6, 9;  "Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu...ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista."

Jeshua alkoi palvelustyönsä Jom HaKippurimina
, sillä luemme, että Pyhyyden Henki välittömästi kasteen jälkeen vei Hänet erämaahan saatanan kiusattavaksi. Laissa lukee, että heti, kun ylipappi oli suorittanut sovituksen kansalle, hän valitsi virheettömän "syntipukin" pukin, joka vietiin erämaahan viemään kansan synnit ja "Jumalaa pelkäävän" miehen tuli johtaa tuo pukki sinne. (Kuvaa kuinka Pyhä Henki johdatti Jeshuan, meidän virheettömän "syntipukkimme" erämaahan.)
 
Mutta Jeshuassa meillä on suuri ylimmäinen pappi. Toisin kuin ylipapit muinoin menivät Kaikkein Pyhimpään kerran vuodessa, me luemme Heprealaiskirjeestä:
 
Hepr. 9:21-28
"Ja samoin hän verellä vihmoi myös majan ja kaikki palvelukseen kuuluvat esineet.
Niin puhdistetaan lain mukaan miltei kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.
On siis välttämätöntä, että taivaallisten kuvat tällä tavalla puhdistetaan, mutta että taivaalliset itse puhdistetaan paremmilla uhreilla kuin nämä.
Sillä Messias ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään, joka vain on sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme.
Eikä hän mennyt uhratakseen itseänsä monta kertaa, niinkuin ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkeinpyhimpään, vierasta verta mukanaan,
sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.
Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio,
samoin Messiaskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat."
 
Tässä on kuvaus Messiaan uhrista meidän edestämmeylipapistamme, joka meni Taivaaseen ja siellä on Jumalan kasvojen edessä meidän hyväksemme.  Ja toistamiseen ilmestyy pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat. 
 
Yksi Jom HaKippurimin nimistä on "Kasvokkain" tai "Kasvojen edessä". Me tiedämme, ettei kukaan koskaan ole voinut nähdä Jumalaa ja säilyä elossa; kuitenkin Jom HaKippurimina ylipappi sai mennä Kaikkein Pyhimpään ja olla Jumalan läsnäolossa ja Jumalan kanssa kirkkaan pilven ollessa armonistimen yläpuolella. Tämä oli juhlallinen hetki ja ihmiset jännittyneinä odottivat, kun ylipappi oli siellä, hyväksyisikö Jumala heidän uhrinsa.   

,
Jeshuan aloittaessa julkisen tehtävänsä oli myös Riemuvuosi.
Jesaja 61;1- 3
"Herran, JHVH:n Henki on minun päälläni, sillä JHVH on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta,
 julistamaan JHVH:n otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia,
panemaan Siionin murheellisten päähän - antamaan heille - juhlapäähineen tuhkan sijaan, iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan, ja heidän nimensä on oleva vanhurskauden tammet, JHVH:n istutus, hänen kirkkautensa ilmoitukseksi."
 
Sekä Jom HaKippurimina että Riemuvuonna puhalletaan Suureen pasuunaan. Riemuvuosi alkaa aina Jom HaKippurimista.
 
3 Moos 25;8-13 
 "Ja laske seitsemän vuosiviikkoa: seitsemän kertaa seitsemän vuotta, niin että seitsemän vuosiviikon aika on neljäkymmentä yhdeksän vuotta.
Ja seitsemännessä kuussa, kuukauden kymmenentenä päivänä anna pasunan raikuen soida; sovituspäivänä antakaa pasunan soida koko maassanne.
Ja pyhittäkää viideskymmenes vuosi ja julistakaa vapautus maassa kaikille sen asukkaille. Se olkoon teille riemuvuosi; jokainen teistä saa silloin palata perintömaallensa ja sukunsa luo.
Riemuvuosi olkoon teille viideskymmenes vuosi; älkää silloin kylväkö älkääkä jälkikasvua leikatko, älkääkä poimiko, mitä leikkaamattomissa viinipuissa on kasvanut.
Sillä se on riemuvuosi, se olkoon teille pyhä; pellolta syökää sen sato.
Riemuvuotena saa jokainen teistä palata perintömaallensa."

Psalmi 24

Daavidin virsi. JHVH:n on maa ja kaikki, mitä siinä on, maanpiiri ja 
ne, jotka siinä asuvat. 
2. Hän on perustanut sen merien päälle, vahvistanut sen virtoja korkeammalle. 
3. Kuka saa nousta JHVH:n vuorelle ja kuka seisoa hänen pyhässä paikassaan? 
4. Se, jolla on viattomat kädet ja puhdas sydän, joka ei tavoittele turhuutta eikä vanno väärin

5. Hän saa siunauksen JHVH:lta ja vanhurskauden Jumalalta, pelastajaltaan. 
6. Tämä on se suku, joka etsii häntä, joka etsii sinun kasvojasi, - tämä on Jaakob. Sela. 
7. Nostakaa päänne, te portit, kohotkaa korkeiksi, te ikuiset ovet! Kunnian kuningas tulee! 
8. Kuka on tämä kunnian kuningas? Hän on JHVH, väkevä ja voimallinen, JHVH, voimallinen sodassa. 
9. Nostakaa päänne, te portit, nostakaa päänne, te ikuiset ovet! Kunnian kuningas tulee! 
10. Kuka hän on, tämä kunnian kuningas? Hän on JHVH Sebaot, hän on kunnian kuningas. Sela.


Psalmi 118:19-20, 24 "Avatkaa minulle vanhurskauden portit, käydäkseni niistä sisälle kiittämään Herraa. Tämä on JHVH:n portti: vanhurskaat käyvät siitä sisälle."  
"Tämä on se päivä, jonka JHVH on tehnyt; riemuitkaamme ja iloitkaamme siitä."


Siunattua Juhlapäivää, Chatima tova!