LIGHT Home Intiassa - http://www.lightkids.org/


Kääntäjän (rs) esipuhe: Elisha Chowtapalli Intiasta otti yhteyttä ja haluan välittää nämä erittäin mielenkiintoiset kuvaukset Intian kastittomien Dalit-ihmisten elämästä. Elisha Chowtapalli itse nousi tästä kansanryhmästä ja suoritti B.A. tutkinnon ja perusti lastenkodin orvoille, sekä on lahjoittanut köyhille naisille 173 ompelukonetta tähän asti ja auttanut heidät ihmisarvoiseen elämään. Evankeliumin työ on myös keskeisellä sijalla auttamistyön lisäksi.



2011/3/25 Elisha <ambofchrist@gmail.com>

Dear Reino Savola,

Terveisiä LIGHT Home-kodilta – Toivon ja luvatun elämän Koti. Olen hyvin ilahtunut, jakaessani sen mitä Jumala on tehnyt  LIGHT Home-kodissa Intiassa.

Olen Elisha Chowtapalli, LIGHT Home-kodin johtaja. Synnyin ja kasvoin köyhässä Dalit kristityssä perheessä Intiassa. Isäni oli päiväpalkkalainen louhostyöntekijä, jonka päivittäinen palkka oli 1$ US päivässä. Minä olin lapsityöntekijä louhoksilla, maatalous pelloilla, maitopoika ja valokuvaaja. Kohtasin paljon haasteita köyhänä lapsena. Mutta päättäväisyyteni olla koulutettu saivat minut kohtaamaan kaikki nuo haasteet ja suorittamaan yliopisto arvosanani B.A. tasoisena.

Kuten aiemmin sanoin, synnyin Dalit perheeseen. Intia on suurin demokraattinen maa maailmassa, jossa on enemmän kuin 1,2 miljardia ihmistä. Intia sai itsenäisyyden yli 63 vuotta sitten. Monet asiat ovat muuttunneet Intiassa itsenäistymisen jälkeen, mutta ei Dalitien elämä. Yksi hämmentävimmistä mysteereistä Intiassa on sen Kastijärjestelmä. Kastijärjestelmä on ollut olemassa enemmän kuin 3000 vuotta.  Kastijärjestelmä jakaa ihmiskunnan neljään eri kastiin tai ryhmään. Mutta sieltä löytyy yksi kasti, jota ei ole sisällytetty Kastijärjestelmään, ne ovat Dalitit. Daliteja kutsutaan myös "Koskemattomiksi", "ulosheitetyiksi" , ja kaikkein viimeiseksi "slummikoiriksi", jotka käsittävät melkein neljäsosan Intian yhteiskunnasta, ihmismäärältään arviolta kolmesataa miljoonaa.

Termi Dalitit tarkoittaa niitä jotka ovat murskatut ja maahan painetut ehdoin tahdoin niiden toimesta, jotka ovat heidän yläpuolellaan sosiaalisessa hierarkiassa. On olemassa eri tyyppisiä erotteluja Daliteja vastaan, sisältäen: pakotettuja elämään erillisissä siirtokunnissa, eivät ole oikeutettuja ammentamaan vettä kylän kaivoista, kielletty palvomasta Hindu-temppeleissä, ja usein heidän lapsiltaan kielletään koulutus, tai panaan istumaan luokan perälle. Joissakin kylissä on kaksi lasi-järjestelmää, yksi lasi Daliteille, toinen  lasi muille kasteille.

Dalitien on juotava vain siitä lasista, joka on tarkoitettu heille ja se on puhdistettava ja pantava sen alkuperäiselle paikalle. Dalitit ovat kohteina ahdistelulle, raiskauksille, väkivallalle ja murhaamiselle. Kastisäännöt  sanovat, että Dalitit saastuttavat korkeampia kasti-ihmisiä läsnäolollaan. Jos korkeamman kastin Hindut koskevat 'koskemattomiin' tai edes joutuvat Dalitien varjon kanssa kosketuksiin, heidän täytyy käydä läpi tiukka sarja puhdistumisrituaaleja. Toinen esimerkki Dalitien erottelusta sisältää sen tosiasian, että Dalit lapset eivät käy läpi edes peruskoulutusta monissa kylissä. Dalit lapset ovat avuttomassa tilanteessa. Enemmistö Intian köyhistä ihmisistä ovat Daliteja. Tuhansia vuosia Dalitien elämä on jäänyt suuresti muuttumattomaksi. Dalitien tarvitsee elää niinkuin muidenkin, kaikkien kasvatuksellisten, taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien eduista nauttien, kuten Intian muukin yhteiskunta. Joten meidän tärkein päämäärämme on Dalitit, koska he ovat ali-oikeutettuja ja Intian köyhimmistä köyhimpiä.

Vaikka synnyin Kristittyyn perheeseen, en ollut Kristitty ollenkaan. Olin Ateisti, joka uskoi, ettei Jumalaa ole. Vastustin voimakkaasti kristillisyyttä ja enimmäkseen Jeesusta Kristusta. Olin kommunisti, joka aktiivisesti osallistui kommunistisiin toimintoihin. En koskaan ajatellut, että minusta tulisi Kristitty. Halusin jopa muuttaa nimeni, koska Elisha on kristillinen nimi. Niin paljon vihasin Kristinuskoa. Mutta 25. 12. 2002 Joulupäivänä Jumala johti minut tuntemaan pelastuksen ihmeellisellä tavalla. Sen jälkeen suoritin vuoden pituisen Raamattukurssin Intiassa tunteakseni Jumalan Sanaa. Toukokuussa 2005 menin New Delhiin saarnaamaan evankeliumia, jossa kohtasin vainoa Hindujen taholta evankeliumin saarnaamisesta.

Kun minusta tuli Kristuksen seuraaja, Jumala antoi minulle vision aloittaa orpokoti Intiassa  huolehtimaan orvoista, köyhistä ja apua tarvitsevista lapsista. Pelkäsin mistä aloittaa ja kuinka edetä ja mistä rahoitus tulisi, koska itse olin hyvin köyhä. Kuitenkin 2006 menin Australiaan suorittamaan (Community Development Course) (Christian.) Yhteisön Kehittämisen kurssia. Kun olin Australiassa Jumala haastoi minua  katsomaan Häneen ja aloittamaan orpokodin. Heinäkuussa 2006 palasin takaisin Intiaan mukanani $ 280 AUD, jotka annettiin minulle rukousryhmältä orpokotia varten. Se oli ainoa raha, mikä minulla oli orpokotia varten. Ilman minkäänlaista rahallista tukea tai lupausta, katsoin Jumalaan ja aloitin orpokodin omassa talossani, kun meillä ei ollut mitään maata tai rakennusta aloittamiseen. Joten avasin oman taloni orpokodiksi. Aloitimme orpokodin yhdestä heitteille jätetystä pojasta ja elimme toisessa kodissa. Nyt meillä on 75 lasta orpokodissamme, jota kutsutaan  LIGHT Home-kodiksi – Toivon ja luvatun elämän Koti. Annamme ruokaa, suojaa, vaatetuksen, kasvatuksen, lääkeapua ja evankeliumia lapsille. Painopisteemme on Dalitimme (Koskemattomat). 

 Sen lisäksi, että huolehdimme orvoista, me annamme myös  ompelukoulutusta köyhille naisille kylissä ja annamme ompelukoneita jokaiselle, nostamaan heitä ylös köyhyydestä ja tekemään köyhyydestä historiaa heidän elämässään. Tähän saakka olemme antaneet 173 naiselle  harjoitusta  ja he ovat saaneet ompelukoneet. Jokainen heistä elää nyt hyvää elämää ansaitsemalla omat tulonsa. Meidän ompelukoulutus ohjelmamme on suuri menestys ja se on vaikuttanut kylän naisten elämään paljon.

Meillä on Ikääntyneiden Päivähuoltokeskus, missä ruokimme 45 köyhää leskeä ja vanhempaa ihmistä kahdella lämpimällä aterialla päivittäin. Kaikki he ovat Daliteja.

Annamme myös tietokone - ja puhutun englannin harjoitusta köyhille kylän opiskelijoille varustaaksemme heitä tietokoneteknologialla ja myös autamme heitä puhumaan englantia, koska se on kansainvälinen kieli.

Meillä on oma Tulojen Kehittämisprojekti, jota kutsutaan Garden of Eden Income Generating Project, Eedenin Puutarha Tulojen Kehittämisen Projekti, missä kasvatamme omat vihanneksemme LIGHT Homea varten. Meillä on lehmiä maitoa varten ja lampaita kasvatamme ruuaksi lapsille.

 Johdamme myös evankeliumin ristiretkiä levittääksemme evankeliumia. Intiassa on vain 4% Kristittyjä ja siellä on satoja miljoonia ihmisiä, joiden vielä tarvitsee kuulla evankeliumi. Intiassa on enemmän kuin 700 miljoonaa ihmistä, jotka elävät kylissä, joten keskitymme kyliin. Siten jaamme evankeliumia  ristiretkiemme kautta. Äskettäin meillä oli ristiretki  10.000 ihmisen kanssa. Johdamme myös pastoreiden ja johtajien seminaareja motivoimaan, innostamaan, rohkaisemaan ja haastamaan heitä voittamaan enemmän sieluja Kristukselle. Johdamme nuorisoretriittejä ja naisten konferensseja yhtä hyvin. Me pidämme näitä evankeliumin kokouksia voittaaksemme tuhansia sieluja laajentaaksemme Jumalan valtakuntaa Intiassa. 
 Pidämme myös lyhyen jakson Raamattukoulua varustaaksemme nuoria ihmisiä Jumalan työhön. Tähän saakka olemme kouluttaneet 51 nuorta ihmistä Jumalan työhön ja kaikki ovat mukana saarnaamassa evankeliumia.

Olen kirjoittanut kirjan nimeltä An Incredible Journey by Faith.= Uskomaton Matka Uskon kautta. Se kertoo minun todistukseni ja mitä Jumala on tekemässä Intiassa. 

Kiitos hyvin paljon, että kulutit kallista aikaasi lukeaksesi tämän mailin. Arvostan sitä todella. Olen niin paljon kiinnostunut saamaan ystävyyden kanssasi. Katson eteenpäin kuullakseni sinusta.

Siunauksia 

Brother Elisha

 LIGHT Home

Gollanapalli (Post)

Gannavaram (Mandal)

Krishna – 521101

Andhra Pradesh

INDIA

 Mobile: +919490332838

Lankapuhelin: +91 8676 202238

Email: ambofchrist@gmail.com

Website: www.lightkids.org