3.4.2017 / Pesach ja Happamattoman leivän juhla




Shalom, 


 
Kevään juhlat alkavat Pesachista, tänä vuonna 2017 Erev Pesach on ma 10.4. eli Nisan 15. heprealaisessa kalenterissa. Israelin ulkopuolella jotkut juutalaisyhteisöt viettävät kaksi iltaa Pesachin seder-aterian merkeissä. Monet messiaaniset uskovat viettävät erityyppisen sederin kumpanakin iltana; esim. yhteinen, koko seurakunnan seder-ateria ja seuraavana iltana pienempi, kotona vietettävä seder. 

Tämä juhla on kuitenkin useimmille kristityille vieras, vaikka juhlakalenteri (Herran seitsemän juhlan vuosittainen 7 kk:n aikana tapahtuva kierto) on annettu, että tietäisimme, milloin Jumala kohtaa kansansa. Juhla sana Raamatussa onkin MOED, joka tarkoittaa kohtaamis-, tapaamisaikaa. Hän haluaa kohdata KAIKKI lapsensa; emme ole eri puuhun oksastetut, vaan samaan öljypuuhun, jossa on Aabraham, Iisak, Jaakob, Daavid, Paavali,... Seurakunta kaikissa maissa vietti sapattia ja juhlia aina 300-luvulle asti, jolloin Rooman valtakunnan alueelle syntynyt roomalaiskatolinen kirkko kumosi raamatullisen sapatin ja asetti sen tilalle sunnuntain pyhittämisen, mikä oli jo roomalaisille tuttu auringonjumalan päivä. Raamattu ei ilmoita missään kohtaa Jumalan muuttaneen alkuperäistä sapattia sunnuntaille. Samoin on juhlien kanssa. Rooman hallitsijat halusivat katkaista kaiken yhteyden juutalaisuuteen ja pakanauskonnoista otettiin aineksia kristinuskoon. Näin tapahtui pääsiäisellekin.

Korintti oli antiikin aikainen kaupunki Kreikassa ja roomalaisvallan aikana Korintista tuli yksi merkittävistä alkuseurakunnan keskuspaikoista. Apostoli Paavali oleskeli kaupungissa pariin otteeseen ja kirjoitti myöhemmin sen seurakunnalle kaksi kirjettä. Hän opetti korinttilaisia juhlista ja myös Pesachista. 
 
1. Kor. 5:6-8
Ei ole hyvä, että kerskaatte. Ettekö tiedä, että vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan? 
Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu. Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa. 


Seder-aterialla on erityinen murrettu happamaton matza-leipä, afikoman אֲפִיקוֹמָן. Tämä nimi perustuu kreikan sanaan epikomon [ἐπὶ κῶμον], joka tarkoittaa "Hän, joka tulee jälkeen". Tämä on ainoa seder-aterian kreikankielestä tuleva sana. Afikoman on selkeä kuva Jeshuan murretusta ruumiista. Afikoman edustaa juutalaisille Pesachin uhrikaritsaa. Me tiedämme, kuka tuo Uhrikaritsa oli. Ja tuo Uhrikaritsamme, Jeshua, on uhrannut itsensä niin kreikkalaisen kuin juutalaisenkin ja koko maailman puolesta. Siksi Pesachin seder on meille niin puhutteleva. Exodus Egyptistä ja kansan vapautuminen oli historiallinen tapahtuma, jota ilman Jeshua ei olisi voinut syntyä maailmaan etkä sinä enkä minä pelastua. Me elämme myös jatkuvaa "exoduksen" aikaa, vapautumista kaikkialla maailmassa synnin orjuudesta omasta egyptistämme, kun ihmiset kaikkialla ottavat vastaan Jeshua uhrin omalla kohdallaan vapaudeksi ja elämäksi. Me katsomme jo profeetallisesti sederillä tulevaan Pesachin viettoon 1000-vuotisessa Kuningaskunnassa, jolloin muistellaan Exodus II ihmettä, kun kaikki pohjoisvaltio Israelin heimot palaavat pitkältä rangaistusajaltaan takaisin kotimaahansa.

Jer 23:5-8
Katso, päivät tulevat, sanoo JHVH, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa. 
6. Hänen päivinänsä pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa. Ja tämä on hänen nimensä, jolla häntä kutsutaan: 'JHVH on meidän vanhurskautemme'. 
7. Sentähden, katso, päivät tulevat, sanoo JHVH, jolloin ei enää sanota: 'Niin totta kuin JHVH elää, joka johdatti israelilaiset Egyptin maasta', 
8. vaan: 'Niin totta kuin JHVH elää, joka johdatti ja toi Israelin heimon jälkeläiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin minä olin heidät karkoittanut'. Ja niin he saavat asua omassa maassansa." 


Jokainen näistä juhlista, jotka ovat saaneet esitäyttymyksensä Mooseksenkirjoissa, on joko saanut jo tai tulee vielä saamaan täyttymyksensä Jeshuassa. Kevään juhlat ovat täyttyneet Jeshuan ensimmäisessä tulemisessa maan päälle ja syksyn juhlat tulevat täyttymään Jeshuan palatessa toisen kerran. Tiedämme tämän ajan jo olevan lähellä, koska viikunapuun merkki, Israel, on taas omalla paikallaan noin 2000 vuoden jälkeen vuodesta 1948 lähtien. Sanassa on lupaus, että sukupolvi, joka näkee tämän, ei katoa ennenkuin Jeshua palaa.

Nämä juhlat eivät siis ole tarkoitetut ainoastaan juutalaisten vietettäväksi, vaan kaikille Jumalan omille. Juhlat ovat tärkeitä aikojen merkkejä ja opettavat meitä pelastuksesta Jeshuassa ja vaelluksesta Hänen yhteydessään. Valitettavasti katolinen kirkko on muuttanut kalenterin ja ajat ja tuonut samalla omat juhlatraditiot pakanallisia aineksilla sekoitettuina. JHVH:n aikataulut, suunnitelmat ja viisaus ovat näin ihmisiltä hämärtyneet eikä osata valvoa, koska nämä uudet kristilliset traditiot, jotka on viety perintönä sukupolvelta toiselle eri kirkkokuntien toimesta, hämmentävät tarkan hengellisen näkökyvyn ja viestin.

Jeshua Messias ja hänen opetuslapsensa noudattivat tarkoin israelilaiseen tapaan näitä juhlia ja saapuivat myös Jerusalemiin viettämään Happamattoman leivän juhlaa. Ei ole harhaoppia tai judaismiin syyllistymistä (kuten toisinaan kuulee sanottavan) toimia kuten pakanoista ja juutalaisista koostunut alkuseurakunta. Meitä ei todellakaan ole tarkoitettu tulla oksastetuksi katolisen kirkon istuttamaan puuhun, jonka juuri on mätä, koska se vie suoraan Babylonian mysteeriuskontoihin. Tämä puu tulee kaatumaan lopun ajan myrskyissä, enkä minä ainakaan haluaisi kaatua sen mukana. 

Room 11: 17-18
"Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta, 
niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua." 


Jeshua, virheetön Uhrikaritsa

Luuk. 22:1, 7-15

"Mutta happamattoman leivän juhla, jota pääsiäiseksi sanotaan, oli lähellä... Niin tuli se happamattoman leivän päivistä, jona pääsiäislammas oli teurastettava. Ja hän lähetti Pietarin ja Johanneksen sanoen: 'Menkää ja valmistakaa meille pääsiäislammas syödäksenne'. Niin he kysyivät häneltä: 'Mihin tahdot, että valmistamme sen?'. Hän vastasi heille: 'Katso, saapuessanne kaupunkiin tulee teitä vastaan mies kantaen vesiastiaa; seuratkaa häntä taloon, johon hän menee, ja sanokaa talon isännälle: 'Missä on vierashuone, syödäkseni siinä pääsiäislampaan opetuslasteni kanssa?' Niin hän näyttää teille suuren, aterioiville varustetun huoneen yläkerrassa; sinne valmistakaa.' 

Ja he menivät ja havaitsivat niin olevan, kuin Jeshua oli heille sanonut, ja valmistivat pääsiäislampaan. Ja kun hetki tuli, asettui hän aterialle ja apostolit hänen kanssaan. Ja hän sanoi heille: 'Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin". 

      

Jeshuasta oli tuleva tämä Jumalan virheetön, synnitön uhrikaritsa. "Viimeinen ateria" oli juuri seder-ateria, johon Jeshua osallistui opetuslastensa kanssa. Maljat, joista Jeshua aterialla puhui, olivat Haggadassa olevia maljoja. Jeshuassa koko Seder avautuu. 

Jeshua ei kuollut pitkänäperjantaina, kuten meille on opetettu, vaan keskiviikkona iltahämärässä, ensimmäisen kuun (Aviv) 14. päivä. 

Hän sovitti meidät, koko ihmiskunnan, Jumalan kanssa kärsien synnittömänä rangaistuksen meidän synneistämme. Näin saimme pelastuksen lahjana (Jeshua-nimi juontuu sanasta pelastus), jos vain sen otamme vastaan. 

Tähän yhteyteen vähän Jeesus-, Jehoshua- ja Jeshua -nimistä. Minulta on tästä asiasta kyselty ja neuvottukin eri tavoin. 

Monet miettivät, mitä nimeä käyttää ja on hyvä tietää taustoja. Egyptin kuningas Ptolemaios II Filadelfos (285–247 eKr.) pyysi 70 juutalaista rabbia kääntämään heprealaisen Tanachin kreikankielelle. Näin syntyi Septuaginta (latinan sanasta septuaginta eli 70).  Septuagintan pohjalta kristinusko vaikutti, kunnes alettiin kääntää suoraan heprealaisesta tekstistä. Nämä juutalaiset kääntäjät käänsivät Jehoshua ja Jeshua sanat kreikankielen sanalla Ieesous (ιησους)Jeesus, Jesus tulee tästä kreikan Ieesous-sanasta. Kreikankielessä ei ole J-kirjainta ja siksi rabbit korvasivat hepreankielen jod-kirjaimen (J) kreikan iota'lla (I). samoin tapahtui muissakin J-alkuisissa nimissä. Jos nämä kääntäjät olisivat säilyttäneet nimet Jeshua, Jehoshua, käyttäisimme niitä todennäköisesti nytkin. Jeshua ja Joshua ovat lyhenteitä nimestä Jehoshua

Myös Messias (Mashiach, 'Voideltu' hepreaksi) on Septuagintassa käännetty kreikaksi Khristos eli Voideltu, josta on tullut Kristus, Christ jne. Jumalan nimi JHVH  (יהוה) käännettiin Kurios, Herra, vaikka ei kyllä sitä tarkoita. Kurios tulee heprean sanasta Adonai, Herra. Raamatussa meillä ei näy JHVH:n nimeä, mikä on mielestäni suuri virhe, vaan esim. peräkkäin Herra, Herra kohdissa, joissa lukee vaikka JHVH, Herra. Jumalamme ei ole vain Herra, vaan Hän itse sanoi, että Hänen nimensä on JHVH. Sillä on ero.

Tämä vain hyvin lyhyesti tästä nimien historiasta. Käytän itse mielelläni Jeshua-nimeä, jolla nimellä häntä maan päällä kutsuttiin ja myös, koska meidän on jo aika palata pois Rooman ja hellenismin vaikutuksesta alkuperäiseen heprealaiseen Raamattuun. Samalla julistan henkivalloille nimeä Jeshua, joka puhuu pelastuksesta. Myös Jeshua-nimi muistuttaa, että Hän ei ole kreikkalainen tai eurooppalainen mies, vaan Juudan suvusta, Daavidin jälkeläinen, juutalainen, joka noudatti ja myös täytti koko Tooran. Hän vietti sapattia ja JHVH:n juhlia, ei syönyt sianlihaa tai millään tavoin poikennut Kirjoitusten ohjeista. Hän täytti lain, muttei poistanut lakia. 

Matt 5:16-19

Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa. 
17. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. 
18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. 
19. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnass
a. 

Laki kirjoitettiin nyt sydämiimme, mutta on sama laki edelleen, joka osoittaa meille synnin ja vanhurskauden. Me olemme armosta syntisinä pelastettuja, olemme ampuneet ohi maalin; emme kukaan pysty koko lakia täyttämään ja sitä kautta pelastumaan. Mutta meille on annettu Pyhä Henki avuksi, osoitettu hyvä tie, tienviitat, jotka osoittavat Jumalaan päin: Tämä on hyvä tie, kulje sitä. Kun kompastumme, voimme aina nöyrinä tulla Jeshuan luokse ristin juurelle ja jatkaa taas matkaa sydän puhdistettuina. Meidät on armahdettu.   

Mutta tämän kirjoitettuani haluan kuitenkin lisätä: Tuskin Hän pahastuu, jos käytät nimeä Jeesus, Jesus. Emme mekään, jos meistä käytetään erilaisia lempinimiä. Sydämesi asenne, rakkaus ja kuuliaisuus Hänen sanalleen on tärkeää. 

1. Joh 5:2-3 

Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä. Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat; 

Me kunnioitamme Hänen nimeään, kun Hänen ominaan kuljemme Sanan viitoittamaa tietä, elämme Hänelle kunniaksi ja kirkastamme Häntä. Tämä on minun pohdintaani ja ajatuksiani tästä nimiasiasta ja vähän muustakin. Liittyy Pesachiinkin. 

Joh. 1:29

"Seuraavana päivänä hän näki Jeshuan tulevan tykönsä ja sanoi: 'Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin" .

Kauan ennen Jumalan Uhrikaritsan, Jeshuan, kuolemaa - Egyptissä, heprealaisten orjuuden maassa, uhrattiin myös virheettömiä karitsoja ensimmäisenä pääsiäisenä.

2.Moos. 12:1-11

"Ja JHVH puhui Moosekselle ja Aaronille Egyptin maassa sanoen: 'Tämä kuukausi olkoon teillä kuukausista ensimmäinen; siitä aloittakaan vuoden kuukaudet. Puhukaa koko Israelin kansalle ja sanokaa: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenisäntä itsellensä karitsan, yhden karitsan joka perhekuntaa kohti...ja karitsanne olkoon virheetön, vuoden vanha urospuoli; lampaista ja vuohista se ottakaa.


 

Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä.Ja he ottakoot sen verta ja sivelkööt sillä molemmat pihtipielet ja ovenpäällisen niissä taloissa, joissa he sitä syövät. Ja he syökööt lihan samana yönä; tulessa paistettuna, happamattoman leivän ja katkerain yrttien kanssa he sen syökööt... Ja syökää se näin: kupeet vyötettyinä, kengät jalassanne ja sauva kädessänne; ja syökää se kiiruusti. Tämä on pääsiäinen (Pesach) JHVH:n kunniaksi". (Raam. kansalle käänn. 11. jae - Se on JHVH:n Pesach-uhri

Miksi vietämme Pesachia? 

Jumala vapautti Israelin kansan Mooseksen ja Aaronin johdolla Egyptin orjuudesta. Tätä oli edeltänyt Jumalan 10 tuomiota, vitsausta, jotka kohtasivat Egyptiä israelilaisten orjuuttamisesta, kapinasta elävää Jumalaa vastaan ja epäjumalanpalvonnasta. Jokainen vitsaus kohdistui egyptiläisten epäjumaliin. 

Viimeinen vitsaus oli niin ankara, että faarao päästi kansan lähtemään: Kaikki Egyptin esikoiset kuolivat, mutta kuoleman enkeli kulki heprealaisten ja niiden egyptiläisten kotien ohitse (Pesach tark. "kulkea ohi"), joiden ovenkarmit oli peitetty virheettömän karitsan verellä.  

   

JHVH määräsi israelilaiset viettämään Pesachia sukupolvesta sukupolveen ensimmäisen kuun (Aviv/Nisan) 14. päivänä iltahämärässä, jolloin tuli syödä pääsiäisateria happamattoman leivän ja katkerien yrttien kera, muistutuksena Egyptin orjuuden katkeruudesta. Happamatonta leipää tuli syödä seitsemän päivän eli viikon ajan (=Happamattoman leivän juhla).  


     

Haggada shel Pesach eli pääsiäiskertomus


2.Moos. 12:24-27

"Noudattakaa tätä; se olkoon ikuinen säädös sinulle ja sinun lapsillesi. Ja kun te tulette siihen maahan, jonka JHVH on teille antava, niinkuin hän on sanonut, niin noudattakaa näitä menoja. Kun sitten lapsenne kysyvät teiltä: 'Mitä nämä menot merkitsevät?' niin vastatkaa: 'Tämä on pääsiäisuhri JHVH:lle, joka meni israelilaisten talojen ohi Egyptissä, kun hän rankaisi egyptiläisiä, mutta säästi meidän kotimme'." 

2 Moos. 13:6, 8

"Syö seitsemänä päivänä happamatonta leipää, ja seitsemäntenä päivänä olkoon JHVH:n juhla... Ja kerro pojallesi sinä päivänä ja sano: 'Näin tehdään sen johdosta, mitä JHVH minulle teki, kun minä lähdin Egyptistä'." 

Israelilaisten tuli pääsiäisjuhlana kertoa lapsilleen kansan vapautumisesta Egyptin orjuudesta. Tähän liittyi erityisesti karitsan veri, joka säästi kansan kuoleman kulkiessa ohi. Näin on syntynyt pääsiäiskertomus: Haggada shel Pesach, jota luetaan perheiden kokoontuessa pääsiäisaterialle. Juutalaisuudessa korostetaan isien vastuuta opettaa lapsensa tuntemaan Jumala ja Jumalan tiet. Monet vanhemmat meillä sysäävät vastuun pyhäkoululle tai nuoriso-ohjaajille, mutta se ei ole varsinaisesti heidän tehtävänsä, vaan vanhempien, erityisesti isien. Tämä opetus tapahtuu arjessa ja juhlassa. Lapset otetaan huomioon myös seder-aterialla; on makuja, värejä, lauluja, kysymyksiä ja piiloleikkiä, kun etsitään matza-palaa. Kaiken tämän kautta oppii tuntemaan Jumalan suuria tekoja ja suunnitelmia mieliinpainuvalla tavalla. 

Miksi puhdistetaan koti hapatetusta leivästä ja syödään vain happamatonta?


       Matza-leipää (happamatonta)


2 Moos 12:15

Seitsemän päivää syökää happamatonta leipää; jo ensimmäisenä päivänä korjatkaa pois hapan taikina taloistanne. Sillä jokainen, joka hapanta syö, ensimmäisestä päivästä seitsemänteen päivään asti, hävitettäköön Israelista.
 
Miksi näin jyrkkä käsky? Ennen Pesachia ja happamattoman leivän juhlaa alkaa jokaisessa israelilaiskodissa valmistelut juhlaan: Etsitään kaikkialta kaapeista ja hyllyistä, ettei talossa olisi yhtään hapanta ruoka-ainetta. Kaikki hapan hävitetään. Seitsemän päivää syödään vain happamatonta leipää. On hyvä ymmärtää, että kyseessä ei ole vain olla syömättä hapanta, vaan samalla on käsky syödä happamatonta
        
Tiedämme, että tässä on vertauskuvallisesti kyse synnin hapatuksesta: Meidän ei tule vain ottaa yltämme synnin hapatetta, vaan myös pukea päällemme uusi luomus. Tämä tarkoittaa, että meidän tulee elää vanhurskasta elämää. 
Pesach-uhri on esikuva Jeshuan täydelliselle uhrille, josta tulemme osallisiksi. 
Tämä on vasta tiemme alkukohta vaelluksessamme Jumalan yhteydessä, ei sen loppuhuipentuma.
 

1 Joh 3:2-4

"Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on. 
Ja jokainen, joka panee häneen tämän toivon, puhdistaa itsensä, niinkuin hän on puhdas. "


Jeshua sanoo useaan otteeseen: "Ottakaa vastaan Jumalan valtakunta, Tehkää parannus...Älkää enää syntiä tehkö.."
Happamattoman leivän juhla jatkuu 7 päivän ajan Pesachin jälkeen, jolloin ”harjoitellaan” pyhyydessä vaeltamista”Olkaa pyhät, niin kuin minä olen pyhä!”(Jeshua)

Se, miten kirjaimellisesti kukin haluaa noudattaa ulkoista happamasta luopumista, on niitä asioita, joista Paavali sanoo:"Kukin olkoon omassa mielessään täysin varma" (Room.14:5)
Mutta sisäisen puhdistumisen suhteen asia on toinen. Pääsiäinen ja happamattoman leivän juhla ovat meille hyödyksi vain siinä määrin kuin Jeshuan, Jumalan Karitsan, veri saa puhdistaa sydämemme. Me voimme käydä ennen Pesachia läpi elämäämme ja tutkia vaellustamme ja sydäntämme, olisiko hapatetta, syntiä, joka tulisi poistaa.

1 Kor 5:8

"Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa".


Pesach-päivänä Egyptissä karitsan veri pelasti siihen turvautuvat kuolemalta. Seuraavana päivänä, ensimmäisenä happamattoman leivän juhlana, alkoi kansan vaellus kohti Luvattua maata. 

Näin meilläkin; meitä ei lennätetä pelastuksesta hiomattomina kivinä suoraan Lupausten maahan, vaan ennen sitä on Punainen meri; kaste, ja erämaavaellus, jossa kuuliaisuutemme koetellaan. Gilgalissa sydämen ympärileikkaus; liha ei peri Jumalan Kuningaskuntaa. Vielä on "jättiläiset" vastassa ja maan valloitus (mitä ne jättiläiset itse kunkin elämässä ovatkin). Ylipapin rintakilvessä on hiottuja jalokiviä; kullakin heimolla oma kivensä. Jokainen on erityinen ja omanlaisensa. Annetaan Ylipappimme työstää meitä jaloa, meille räätälöityä, käyttöä varten.


Happamattoman leivän juhlan keskelle Aviv 17 sijoittuu myös ohralyhteen heilutusjuhla, joka on esikuva Messiaan ylösnousemuksesta kolmantena päivänä; "Esikoisena kuoloon nukkuneista".


   



Jeshua julisti nostaessaan sederin kolmannen maljan; Lunastuksen maljan :

 
1 Kor 11:25


"Tämä on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."


Mikä on Uusi liitto? 


Paavali kirjoittaa: 1 Kor. 10:1,2 "Isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä." 

Tämä kaste pyhitti Israelin suurimmasta pienimpään Jumalan kansaksi seuraamaan Jumalan sille antamaa johtajaa, Moosesta.


    

Vanhassa liitossa koko Israelin kansa sai kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä. 

Tämä tapahtui siksi, koska vanha liitto oli liitto Israelin kansan kanssa, ja liittoon tultiin sisälle ilman parannusta ja henkilökohtaista uskoa. Riitti, että syntyi tai oli liittynyt Israelin kansaan, niin oli JHVH:n omaisuuskansaa. Tämän liiton merkiksi poikalapset ympärileikattiin kahdeksan päivän ikäisenä.


Uudessa liitossa 
tulee tehdä parannus, kääntyä ja uskoa evankeliumi Jeshuasta, jolloin ihminen uudestisyntyy Jumalan Hengestä saaden syntinsä anteeksi ja pääsee oksastettuna Jumalan perheeseen. 
Tämän merkiksi Jumala ympärileikkaa uuden liiton uskovan sydämen ympärileikkauksella, joka tapahtuu Pyhässä Hengessä, ei lihassa. 


Tiedämme Tanachista (VT)  useita liittoja: Liitot Nooan ja Aabrahamin kanssa, Siinain liitto Israelin kanssa, Pinehaan kanssa tehty liitto ja liitto Daavidin kanssa.


 


Jumala on ollut uskollinen Nooan liitolle, eikä elämää ole enää hukutettu ihmisten pahuudesta huolimatta veteen.

Jumala on myös ollut uskollinen Aabrahamin liitolle, kun Israelista Juuda on jo palannut isien Maahan Jumalan lupauksen mukaan. 
Pian on päivä, kun pohjoisvaltio Israelinkin heimot palaavat sanassa annetun lupauksen mukaisesti perintömailleen, heimoille annetun rangaistusajan mentyä umpeen.
 (Hes 4; rangaistusaika = 2730v.)
  

Siinain liiton Israel on rikkonut ja vihastuttanut Jumalan moneen kertaan.
Ei Jumala silti ole Aabrahamin lapsia hylännyt, sanoo Paavali, vaan heitä on osaksi kohdannut paatumus.
Sitten kaikki Israel on pelastuva. 


On tärkeää huomioida, että Uusi liitto on tehty sekä Juudan että Israelin heimon kanssa:

Jer 31:31-33

"Katso, päivät tulevat, sanoo JHVH, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton; 
en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo JHVH.

Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo JHVH: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa JHVH.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo JHVH; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä."

Tässä JHVH puhuu profeettansa kautta liitosta isien kanssa ja viittaa Siinain liittoon Mooseksen Egyptistä pois johtaman Israelin kansan kanssa. 

Eri kansat pääsevät osallisiksi tuosta Uudesta liitosta, mutta sitä ei ole tehty varsinaisesti kansojen kanssa. 
Tämä uusi liitto koskee erityisesti ja nimenomaan Juudaa ja Israelia.


Siinain liitossa JHVH kirjoitti lakinsa Israelin kansalle kahteen kivitauluun.
Uudessa liittossa JHVH kirjoittaa lakinsa Hänen kansansa (olipa Juudaa, Israelia tai eri kansoista) sydämiin

Apt 17:30-31

"Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."


  

Messiaanisella seder-aterialla Jeshua Messias ja Hänen sovitustyönsä on keskeisesti mukana Haggadassa. 
Jeshua on Pesach-juhlan täyttymys! 
Uuden liiton Herra; Messias, joka saapui ja kuoli puolestamme, että pääsisimme omasta Egyptistämme Luvattuun maahan. Jeshua näyttäytyy jokaisen Seder-aterian symbolin takaa: Pesach kuuluu jokaiselle, joka on oksastettu jaloon öljypuuhun.

http://youtu.be/Kp9sdwlI7mY  ELIYAHU HANAVI - The Spirit of Israel / אליהו הנביא - רוח ישראל

Profeetta Elialle on paikka varattuna seder-aterialla vuodesta toiseen. Eliahan ei nähnyt kuolemaa, vaan hänet temmattiin ylös. Elia palaa ennen Messiaan tuloa. Sana puhuu kahdesta säkkipukuisesta todistajasta. Palaako Elia juuri jonain tulevana Pesachina?

Pesachin seder-aterialla on neljä viinimaljaa ja kolmas malja on "Sovituksen, Lunastuksen malja". 

Matt. 26:29

"Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa".

Paavali kirjoittaa 1. Kor. 11:26:

"Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee

Pesachin / pääsiäisen esikuvallisuuden lopullinen täyttymys on siis vielä edessäpäin: Karitsan hääateria odottaa, Jeshua palaa. 

http://youtu.be/puV9nGwbhO4  Paul Wilbur - Baruch Haba B'shem Adonai - Lyrics

Kun alkuseurakunnassa ehtoollinen Jeshuan kuoleman muistamiseksi oli tavallisesti vain pieni osa muuta tilaisuutta, niin kerran vuodessa vietetyllä Pesachin seder-aterialla leivän ja viinin nauttiminen Messiaan uhrin muistamiseksi saivat erityisen keskeisen aseman. 

Kun ajattelemme Pesachin juhlaviettotapoja syvälisesti ja näemme niiden Messias-keskeisen sanoman, voimme koko sydämestämme kehoittaa seurakuntaa 1 Kor. 5:8 sanoin: 

"Viettäkäämme siis juhlaa!" 


Chag Pesach Sameach!

t. Sirkku