26.3.2018 / Valmistaudumme pesachin viettoon




Shalom, 



Edellinen sapatti oli Shabbat Hagadol eli suuri sapatti, joka on aina pesachia, pääsiäistä, edeltävä sapatti. Tuosta päivästä alkaa valmistautuminen pesachin ja happamattoman leivän juhlan viettoon. On erityinen aika tutkia vaellustamme ja hävittää "hapan"; synti, omasta elämästä. Juutalaisilla on tästä konkreettinen, symbolinen ele; he puhdistavat kotinsa kaikesta, mikä sisältää hapatetta, hiivaa. 

Kevään juhlat alkavat pesachista. V. 2018, perjantai-illasta 30. (erev pesach) - 31.4. eli nisan 14-15 heprealaisessa kalenterissa. Israelin ulkopuolella useat juutalaisyhteisöt viettävät kaksi iltaa seder-aterian merkeissä ja samoin myös monet messiaaniset uskovat; esim. koko seurakunnan yhteinen seder-ateria ja toisena iltana pienempi kotona. 


Juhlakalenteri (JHVH:n 7 juhlan vuosittainen 7 kk:n aikana tapahtuva kierto) on annettu, että tietäisimme, milloin JHVH kohtaa kansansa. "Juhla" sana Raamatussa onkin MOED, joka tarkoittaa kohtaamis-, tapaamisaikaa. Hän on merkinnyt nämä ajat kalenteriinsa ja ilmoittanut jo ennalta päivämäärät omalle kansalleen, jotta nämäkin merkitsisivät ajat ylös ja olisivat paikalla, kun Hän ilmestyy. Isä Abba haluaa kohdata kaikki omat lapsensa; "kristityt" eivät ole eri puuhun oksastetut, vaan samaan oliivipuuhun. 

"Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta, niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua." (Room. 11:17-18) 

Jokainen näistä juhlista, joista kerrotaan Mooseksenkirjoissa, on joko saanut jo tai tulee vielä saamaan täyttymyksensä Jeshuassa, Messiaassa. Kevään juhlille Jeshua antoi syvällisen merkityksen ensimmäisessä tulemisessaan maan päälle ja syksyn juhlat tulevat täyttymään Jeshuan palatessa toisen kerran. Tiedämme tämän ajan jo olevan lähellä, koska viikunapuun merkki; valtiollisen Israelin syntymä noin 2000 vuoden jälkeen v. 1948, on toteutunut. Lupaus on sanassa, että tämä sukupolvi, joka näkee tämän tapahtuvan, ei katoa ennenkuin Jeshua palaa. 
Tämä kirjoitettakoon tulevalle sukupolvelle (door aharon = viimeiselle sukupolvelle), ja kansa, joka vastaisuudessa luodaan, on ylistävä Herraa, (Ps 102:19)

Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä. 
Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä. 
Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat. 
(Matt 24:32-34)

Elämme tätä viimeisen sukupolven aikaa. Tänä keväänä viikunapuu Israel on 70v. - merkittävä juhlavuosi!

Nämä JHVH:n juhlat eivät siis ole tarkoitetut ainoastaan juutalaisten vietettäväksi, eikä edes vain israelilaisille, vaan kaikille. Juhlat ovat määräaikoinaan merkkejä; opastavat meitä Jeshuan luo, opettavat pelastuksesta Messiaassa Jeshuassa, vaelluksesta Hänen yhteydessään, tuomiosta, Karitsan häistä ja Jeshuan paluusta perustamaan Kuningaskuntansa maan päälle. Katolinen kirkko on kuitenkin tietoisesti muuttanut kalenterin ja ajat ja näin sekoittanut ja hämärtänyt juhlat sekä lisännyt niihin pakanajuhlien traditioita. Näitä traditioita on viety perintönä sukupolvelta toiselle, mutta sana sanoo:  Noitatietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus. (Apt 17:30) 

Jeshua ja hänen opetuslapsensa noudattivat tarkoin JHVH:n juhla-aikoja ja saapuivat myös Jerusalemiin viettämään happamattoman leivän juhlaa. Ensimmäisellä vuosisadalla Jeshuan seuraajat kaikissa kansoissa (myös pakanuudesta kääntyneet kristityt) viettivät näitä juhlia, kuten myös sapattia. Ei ole harhaoppia toimia kuten pakanoista ja juutalaisista koostunut alkuseurakunta antoi esimerkin. Meitä ei ole tarkoitettu tulla oksastetuksi katolisen kirkon tarjoamaan väärennettyyn puuhun, vaan siihen jaloon oliivipuuhun, johon JHVH:n valitsema mies, Abram, Kaldean Urista oli oksastettu, kun hän lähti uskossa kohti Luvattua maata, Israelia.  "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi" (Room 4;3)

Jeshua, Uhrikaritsa

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/0a/4a/9b/0a4a9b1630b0992ab359dbe00c18d2bc.jpg

Luuk. 22:1, 7-15

"Mutta happamattoman leivän juhla, jota pääsiäiseksi sanotaan, oli lähellä... Niin tuli se happamattoman leivän päivistä, jona pääsiäislammas oli teurastettava. Ja hän lähetti Pietarin ja Johanneksen sanoen: 'Menkää ja valmistakaa meille pääsiäislammas syödäksenne'. Niin he kysyivät häneltä: 'Mihin tahdot, että valmistamme sen?'. Hän vastasi heille: 'Katso, saapuessanne kaupunkiin tulee teitä vastaan mies kantaen vesiastiaa; seuratkaa häntä taloon, johon hän menee, ja sanokaa talon isännälle: 'Missä on vierashuone, syödäkseni siinä pääsiäislampaan opetuslasteni kanssa?' Niin hän näyttää teille suuren, aterioiville varustetun huoneen yläkerrassa; sinne valmistakaa.' 

Ja he menivät ja havaitsivat niin olevan, kuin Jeshua oli heille sanonut, ja valmistivat pääsiäislampaan. Ja kun hetki tuli, asettui hän aterialle ja apostolit hänen kanssaan. Ja hän sanoi heille: 'Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin". 

   

Jeshuasta oli tuleva tämä Jumalan virheetön, synnitön uhrikaritsa. "Viimeinen ateria" oli pesachin seder-ateria, johon Jeshua osallistui opetuslastensa kanssa. Maljat, joista Jeshua aterialla puhui, olivat Haggadassa olevia maljoja. Jeshua Messiaassa koko seder vasta avautuu. 

Jeshuan kuolinpäivä

Jeshua ei kuollut pitkänäperjantaina, kuten meille on opetettu, vaan keskiviikkona, nisan-kuun 14. iltapäivällä. Näin Hänet haudattiin ennen auringonlaskua ja Hän ehti olla kolme päivää ja yötä haudassa. Ylösnousemus tapahtui kolmannen päivän (joka oli sapatti) loputtua, viikon ensimmäisenä päivänä. Tuolloin temppelissä heilutettiin ohran uutislyhde (jom habikurim), sadon ensihedelmä Herralle.

Jeshua oli opetuslasten kanssa koolla aterialla tiistai-iltana. Jeshua ristiinnaulittiin nisan/aviv-kuun 14. päivänä keskiviikkona ja hän kuoli samana iltapäivänä. Hänestä tuli se Karitsa, josta profeetat olivat kirjoittaneet ja josta Paavali sanoi: "... sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Messias, teurastettu." (1. Kor 5:7b) Hänet uhrattiin juuri samana hetkenä, kun lunastuksen karitsa tuli uhrata. 

Joosef Arimatealainen sai ottaa ristiltä Jeshuan ruumiin. Nikodemus oli tuonut mirhaa ja aloeta ja he käärivät Jeshuan ruumiin käärinliinaan. Oli tulossa pimeä ja piti kiirehtiä, sillä vuosittainen juhlasapatti nisan-kuun 15. päivä ja samalla happamattoman leivän juhlan ensimmäinen päivä oli alkamassa.

Joosefilla oli lähellä uusi puutarhahauta ja miehet laittoivat Jeshuan ruumiin hautaan ja vierittivät kiven haudan suulle. Hauta sinetöitiin ja sille asetettiin vartijat, niin että Jeshuan opetuslapset eivät voisi varastaa ruumista ja sanoa, että Jeshua oli noussut kuolleista. Tämä tapahtui torstaina. Jotkut naiset mm. Maria Magdaleena, ostivat yrttejä juhlasapatin jälkeisenä päivänä perjantaina ja valmistivat ne. Viikkosapattina (lauantaina) levättiin. Sapatin päätyttyä viikon ensimmäisenä päivänä johonkin aikaan ennen auringon nousua Maria Magdaleena ja toinen Maria tulivat haudalle voidellakseen ruumiin. Koska oli hämärää, he näkivät ainoastaan, että kivi oli vieritetty pois ja hauta oli tyhjä.

http://protestant.am/wp-content/uploads/2016/03/Jesus-Crucifixion.jpg  

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTD4UDL0dBvQdmAhN4a4UBOpCzhbpCmVxwRnC0LxQeiRMqibJOoKg https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTw4vGTsPGjIj6sucg83nem73SgpzB_TqY3KC-fFd05pKsuiuth8w 

Jeshua sovitti meidät, koko ihmiskunnan, JHVH:n kanssa kärsien synnittömänä rangaistuksen meidän synneistämme. Näin saimme pelastuksen lahjana (Jeshua-nimi tarkoittaa pelastusta), jos vain sen otamme vastaan. Jeshuan pääsiäisuhri merkitsi Uuden liiton pääsiäisen alkamista. Emme tarvitse enää muuta uhria. Ei karitsoiden verta tarvita peittämään syntiä, sillä Jeshuan, Jumalan Pojan, veri on voimallinen yhdellä ainoalla uhrilla antamaan anteeksi ja pyyhkimään synnin pois.

Senkaltainen ylimmäinen pappi meille sopikin: pyhä, viaton, tahraton, syntisistä erotettu ja taivaita korkeammaksi tullut, 
jonka ei joka päivä ole tarvis, niinkuin ylimmäisten pappien, ensiksi uhrata omien syntiensä edestä ja sitten kansan; sillä tämän hän teki kerta kaikkiaan, uhratessaan itsensä. (Hepr. 7: 27-28)

"Seuraavana päivänä hän näki Jeshuan tulevan tykönsä ja sanoi: 'Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin" . (Joh. 1:29)

 http://www.christianpublishers.org/Jesus%20On%20Cross_.jpeg

Ristillä oli kirjoitettu "Jeshua Nasaretilainen juutalaisten kuningas" hepreaksi, kreikaksi ja latinaksi. Meille on opetettu vain latinalainen lyhenne, INRI. Heprealaisten sanojen alkukirjaimista muodostuu kuitenkin JHVH -  יהוה‬  . Tämä oli liikaa monille juutalaisille, mutta näin tuli totuus julistetuksi "Isä ja minä olemme yhtä" - JHVH. 

http://xwalk.ca/yhwh.gif

Ja Pilatus kirjoitti myös päällekirjoituksen ja kiinnitti sen ristiin; ja se oli näin kirjoitettu: "Jeshua Nasaretilainen, juutalaisten kuningas". Tämän päällekirjoituksen lukivat monet juutalaiset, sillä paikka, jossa Jeshua ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia; ja se oli kirjoitettu hebreaksi, latinaksi ja kreikaksi. Niin juutalaisten ylipapit sanoivat Pilatukselle: "Älä kirjoita: 'Juutalaisten kuningas', vaan että hän on sanonut: 'Minä olen juutalaisten kuningas'." Pilatus vastasi: "Minkä minä kirjoitin, sen minä kirjoitin".  (Joh 19:19-22) 

Kauan ennen tätä Egyptissä, heprealaisten orjuuden maassa, uhrattiin myös virheettömiä karitsoja ensimmäisenä pääsiäisenä.

"Ja JHVH puhui Moosekselle ja Aaronille Egyptin maassa sanoen: 'Tämä kuukausi (nisan) olkoon teillä kuukausista ensimmäinen; siitä aloittakaan vuoden kuukaudet. Puhukaa koko Israelin kansalle ja sanokaa: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenisäntä itsellensä karitsan, yhden karitsan joka perhekuntaa kohti...ja karitsanne olkoon virheetön, vuoden vanha urospuolilampaista ja vuohista se ottakaa.  (2.Moos. 12:1-11)

http://4.bp.blogspot.com/--8YX3AhqqBs/T3gm9QeePpI/AAAAAAAAB_I/aEG0Kp4NSjA/s400/Passover_Sacrifice.jpg   

Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä. Ja he ottakoot sen verta ja sivelkööt sillä molemmat pihtipielet ja ovenpäällisen niissä taloissa, joissa he sitä syövät. Ja he syökööt lihan samana yönä; tulessa paistettuna, happamattoman leivän ja katkerain yrttien kanssa he sen syökööt... Ja syökää se näin: kupeet vyötettyinä, kengät jalassanne ja sauva kädessänne; ja syökää se kiiruusti. Tämä on JHVH:n pääsiäinen (pesach)".

Miksi pesachia vietetään? 

JHVH vapautti Israelin kansan Mooseksen ja Aaronin johdolla Egyptin orjuudesta. Tätä oli edeltänyt 10 tuomiota, vitsausta, jotka kohtasivat Egyptiä israelilaisten orjuuttamisesta, kapinasta elävää Jumalaa vastaan ja epäjumalanpalvonnasta. Jokainen vitsaus kohdistui egyptiläisten epäjumaliin. 

Viimeinen vitsaus oli niin ankara, että faarao päästi kansan lähtemään: Kaikki Egyptin esikoiset kuolivat, mutta kuoleman enkeli kulki heprealaisten kotien ohitse (pesach tark. "kulkea ohi", engl. Passover), koska nämä kodit oli suojattu virheettömän karitsan verellä.  

  https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRGgiy1xzM-7GbHHfrB8qdde1Sf5BfnerOZ_HVgdEiQiexrTsNxkQ   

JHVH määräsi israelilaiset viettämään pesachia sukupolvesta sukupolveen nisan-kuun 14. päivänä iltahämärässä, jolloin tuli syödä pääsiäisateria happamattoman leivän ja katkerien yrttien kera, muistutuksena Egyptin orjuuden katkeruudesta. Happamatonta leipää tuli syödä seitsemän päivän eli viikon ajan (=happamattoman leivän juhla) 

Seitsemän päivää syökää happamatonta leipää; jo ensimmäisenä päivänä korjatkaa pois hapan taikina taloistanne. Sillä jokainen, joka hapanta syö, ensimmäisestä päivästä seitsemänteen päivään asti, hävitettäköön Israelista.  (2. Moos. 12:15) 

Miksi näin jyrkkä käsky? Ennen pesachia ja happamattoman leivän juhlaa alkaa jokaisessa israelilaiskodissa valmistelut juhlaan: Etsitään kaikkialta kaapeista ja hyllyistä, ettei talossa olisi yhtään hapanta ruoka-ainetta. Kaikki hapan hävitetään. Seitsemän päivää syödään vain happamatonta leipää. On hyvä ymmärtää, että kyseessä ei ole vain olla syömättä hapanta, vaan samalla on käsky syödä happamatonta.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/31/8d/e6/318de6233f5f413cb51965ae2e37d807.jpg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Machine-made_Shmura_Matzo.jpg
Juutalaiset piilopaikassaan Puolassa paistavat matzoja v. 1943     

Tiedämme, että tässä on vertauskuvallisesti kyse synnin hapatuksesta: Meidän ei tule vain ottaa yltämme synnin hapatetta, vaan myös pukea päällemme uusi luomus. Tämä tarkoittaa, että meidän tulee elää vanhurskasta elämää. pesach-uhri on esikuva Jeshuan täydelliselle uhrille, josta tulemme osallisiksi. Tämä on vasta tiemme alkukohta vaelluksessamme Jumalan yhteydessä, ei sen loppuhuipentuma. 

"Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on. Ja jokainen, joka panee häneen tämän toivon, puhdistaa itsensä, niinkuin hän on puhdas. "  (1. Joh 3:2-4) 

Jeshua sanoo useaan otteeseen: "Ottakaa vastaan Jumalan valtakunta, Tehkää parannus...Älkää enää syntiä tehkö.."
Happamattoman leivän juhla jatkuu 7 päivän ajan pesachin jälkeen, jolloin pannaan käytäntöön pyhyydessä vaeltaminen. ”Olkaa pyhät, niin kuin minä olen pyhä!”(Jeshua)

Se, miten kirjaimellisesti kukin haluaa noudattaa ulkoista happamasta luopumista, on niitä asioita, joista Paavali sanoo: "Kukin olkoon omassa mielessään täysin varma" (Room.14:5). 
Mutta sisäisen puhdistumisen suhteen asia on toinen. Pääsiäinen ja happamattoman leivän juhla ovat meille hyödyksi vain siinä määrin kuin Jeshuan, Jumalan Karitsan, veri saa puhdistaa sydämemme. 

"Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa".  (1 Kor 5:8) 

  https://c1.staticflickr.com/5/4021/4271101312_42a09b9098.jpg https://2.bp.blogspot.com/-ZIfTjmOl_s4/Vs-gkbbeKbI/AAAAAAAAAHU/lqMJiHy0WbE/s1600/Massacre-of-the-Innocents-by-Leon-Cogniet-700x450.jpg  


Ensimmäisenä pesachina Egyptissä karitsan veri pelasti siihen turvautuvat kuolemalta. Seuraavana päivänä, ensimmäisenä happamattoman leivän juhlana, alkoi kansan vaellus kohti Luvattua maata. 

Näin meilläkin; meitä ei lennätetä pelastuksesta suoraan Luvattuun maahan, vaan ennen sitä on Punainenmeri; kaste, ja erämaavaellus, jossa kuuliaisuutemme koetellaan. Vielä ovat "jättiläiset" vastassa ja maan valloitus (mitä ne jättiläiset itse kunkin elämässä ovat). Mutta meillä on jo voitto Jeshuan täytetyssä työssä ristillä, Hänen johdollaan ja Hänen kanssaan kulkiessamme.



   


Ollessaan opetuslasten kanssa aterialla Jeshua sanoi:  "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin; (Luuk. 22:15) Tämä oli erityinen ateria. Nyt ovat viini ja leipä keskeisessä asemassa Uudessa liitossa: 

"Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne. Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee." Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni." Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan." (Luuk. 22:17-20) 

Jeshua julisti nostaessaan Seder-aterian kolmannen maljan; Lunastuksen maljan:

"Tämä on Uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."  (1. Kor. 11:25)

 

Siinain liiton puolella tapaamme päivittäiset ruoka (leivän) - ja juomauhrin (viinin):  

Ja uhraa alttarilla tämä: kaksi vuodenvanhaa karitsaa joka päivä, ainiaan. Uhraa toinen karitsa aamulla ja toinen karitsa iltahämärässä, ja kumpaakin karitsaa kohti kymmenennes lestyjä jauhoja, sekoitettuna neljännekseen hiin-mittaa survomalla saatua öljyä, ja juomauhriksi neljännes hiin-mittaa viiniä. Ja uhraa toinen karitsa iltahämärässä; uhrattakoon se toimittamalla samankaltainen ruokauhri ja juomauhri kuin aamullakin, suloisesti tuoksuvaksi uhriksi JHVH:lle. Tämä olkoon teillä jokapäiväinen polttouhri sukupolvesta sukupolveen ilmestysmajan ovella JHVH:n edessä, jossa minä ilmestyn teille puhuakseni sinun kanssasi. Siinä minä ilmestyn israelilaisille, ja se on oleva minun kirkkauteni pyhittämä. (2. Moos. 29:38-43)


Meidän tulee tutkia sydäntämme ja poistaa hapatus, synti elämästämme. Ulkoinen hapatteen poisto kodista voi auttaa meitä tässä sisäisessä tutkistelussa, mikä on se oleellinen. 

Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Messias, teurastettu. Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa. (1. Kor 5:7-8)


Tuona Pesachina Jeshua kärsi ristinkuoleman kertakaikkisena uhrina pääsiäiskaritsana.  "Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee." (1. Kor. 11:26) 


Kun julistamme Jeshuan kuolemaa, samalla julistamme, että kuulumme Uuteen liittoon. Meidät on sovitettu ja pyhitetty Uuden liiton Pääsiäiskaritsan verellä. Hän on meidän ikuinen syntiuhrimme


Jeshua sanoi viiniä ojentaessaan:  Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni kuningaskunnassa." (Matt 26:29)

Tämä tapahtuu, kun pasuuna soi ja Karitsan hääaterian alkaa. Jeshua nostaa viinimaljan kanssamme.


Mikä on Uusi liitto? 


Paavali kirjoittaa: 1 Kor. 10:1,2 "Isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä." 

Tämä kaste pyhitti Israelin suurimmasta pienimpään Jumalan kansaksi seuraamaan Jumalan sille antamaa johtajaa, Moosesta.


    

Siinain liitossa (ns. Vanha liitto) koko Israelin kansa sai kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä. 

Siinain liittoon, joka tehtiin Israelin kansan kanssa, tultiin sisälle ilman henkilökohtaista parannusta ja uskoa. Riitti, että syntyi israelilaiseksi, niin oli osa Liiton kansaa. Liiton merkiksi poikalapset ympärileikattiin kahdeksan päivän ikäisenä.


Uuteen liitoon 
tullaan, kun tehdään parannus ja uskotaan ilosanoma Jeshuasta. Silloin ihminen uudestisyntyy saaden syntinsä anteeksi ja näin pääsee oksastuksen kautta osaksi Jumalan kansaa ja perhettä. 
Tämän merkiksi Jumala ympärileikkaa Uuden liiton uskovan sydämen ympärileikkauksella, joka tapahtuu Pyhässä Hengessä, ei lihassa.

Uusi liitto on tehty Juudan heimon (eteläinen Juudan kuningaskunta) ja Israelin heimon (pohjoinen Israelin kuningaskunta) kanssa, mutta pakanatkin pääsevät siitä osallisiksi.

"Katso, päivät tulevat, sanoo JHVH, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton; 
en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo JHVH.  (Jer 31:31-32)

Siinain liitossa Jumala kirjoitti lakinsa kahteen kivitauluun.
Uudessa liitossa Jumala kirjoittaa lain omiensa sydämiin. 

Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin huoneen kanssa niiden päivien tultua, sanoo JHVH: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä jakirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa JHVH.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo JHVH; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä." (Jer. 31:33-34)

Tuntuu kuin ympyrä sulkeutuisi. JHVH tuli alas maailmaan omiensa luo lunastamaan heidät, Hänen halunsa on armahtaa, koota kansansa karkoitetut takaisin maahansa ja tehdä heille hyvää. 

1. "Jos sinä silloin, kun tämä kaikki sinua kohtaa, siunaus tai kirous, jotka minä olen asettanut sinun valittavaksesi, painat sen sydämeesi kaikkien kansojen keskellä, joiden luo JHVH, sinun Jumalasi, on sinut karkoittanut, ja palajat JHVH:n, sinun Jumalasi, tykö ja kuulet hänen ääntänsä kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi, sinä itse ja sinun lapsesi, kaikessa, niinkuin minä tänä päivänä sinua käsken, 
niin JHVH, sinun Jumalasi, kääntää sinun kohtalosi ja armahtaa sinua; JHVH, sinun Jumalasi, kokoaa sinut jälleen kaikista kansoista, joiden sekaan hän on sinut hajottanut. 


5. Ja JHVH, sinun Jumalasi, tuo sinut siihen maahan, jonka sinun isäsi ovat omistaneet, ja niin sinä otat sen omaksesi; ja hän tekee sinulle hyvää ja antaa sinun lisääntyä enemmän kuin isiesi. 
6. Ja JHVH, sinun Jumalasi, ympärileikkaa sinun sydämesi ja sinun jälkeläistesi sydämet, niin että rakastat JHVH:a, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi, että eläisit. (5. Moos 30)

Suuri Exodus II ja ennalleenasettaminen on vielä edessä, jolloin kaikki heimot palaavat omille perintömailleen ja 1000-vuotisen Messiaan Kuningaskunnan aika alkaa. Pääsiäisen viettokin tuona aikana tulee muuttumaan, kun muistellaan maailmanhistorian suurinta Exodusta; 10 heimon paluuta kotiin. 
Sentähden, katso, päivät tulevat, sanoo JHVH, jolloin ei enää sanota: 'Niin totta kuin JHVH elää, joka johdatti israelilaiset Egyptin maasta', 
vaan: 'Niin totta kuin JHVH elää, joka johdatti israelilaiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin hän oli heidät karkoittanut'. Sillä minä palautan heidät heidän omaan maahansa, jonka minä annoin heidän isillensä.  
(Jer 16:14-15)


Mutta ennen tätä, muistellaan ensimmäistä Exodusta. Seder-aterialla saamme katsella, kuinka Jeshua näyttäytyy kaikkien vertauskuvien takaa. Hän on pesach-juhlan täyttymysMessias, joka saapui ja kuoli puolestamme, että vapautuisimme oman egyptimme orjuudesta ja pääsisimme perille Luvattuun maahan. Viettäkäämme siis pääsiäistä, pesachia; Uuden liiton peittämättömin kasvoin. Paavalikin kehoitti  (1. Kor. 5:8) korinttilaisia, kreikkalaisia:

"Viettäkäämme siis juhlaa!"


Siunattua pääsiäistä! 

Sirkku